Forțele Aeriene Israeliene (IAF) au anunțat recent că au oprit la sol 11 din cele 33 de avioane F-35I „Adir” ale sale pentru a le verifica, după prăbușirea unui aparat F-35B, în SUA, luna aceasta.
La 15 decembrie, un avion F-35B, versiunea cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) a avionului de vânătoare-bombardament produs de Lockheed-Martin, s-a prăbușit în timpul unui zbor de testare staționar, în timp ce se afla deasupra uneia dintre pistele de la Fort Worth, în Texas, SUA.
Problemele din SUA ricoșează în Israel
Mai exact, aeronava, care se afla încă sub responsabilitatea producătorului său, a intrat în picaj. Din fericire, pilotul a reușit să se ejecteze.
#Breaking New much clearer video, courtesy Kitt Wilder, of STOL variant F35 B model landing JRB Fort Worth, and pilot ejects. Condition of pilot still unknown. @CBSDFW pic.twitter.com/BeERIeyhtO
— Doug Dunbar (@cbs11doug) December 15, 2022
Cu toate acestea, acest accident nu a dat naștere la restricții de zbor specifice. De fapt, două F-35B ale Marinei italiene au reușit să decoleze și să aterizeze la bordul portavionului Cavour, nava amiral a marinei Italiei, în ziua următoare.
Dar, în mod curios, a fost Israel locul unde au avut loc consecințe incidentului din Texas, din motive care rămân neexplicate, scrie Opex 360.
Pentru că, în timp ce concluziile anchetei privind accidentul de la Fort Worth nu sunt încă cunoscute, Forțele Aeriene Israeliene (IAF) au anunțat pe 25 decembrie că au oprit la sol 11 din cele 33 de avioane F-35I „Adir” ale sale pentru a le verifica pentru o problemă identică cu cea a avionului F-35B implicat în incidentul din SUA. Aceasta la recomandarea biroului programului F-35 de la Pentagon.
„Aceste aeronave necesită o inspecție”
„Pe baza constatărilor și informațiilor furnizate, s-a constatat că aceste aeronave necesită o inspecție pentru a exclude posibilitatea unei defecțiuni” de aceeași natură, a precizat IAF.
Acest anunț este surprinzător în măsura în care F-35I este o variantă a lui F-35A, versiunea „clasică” a avionului construit de SUA. Are legătură cu scaunul lor ejectabil? Sau o componentă electronică defectă? Întrebarea cu privire la motivul pentru care sunt afectate doar 11 aeronave rămâne deocamdată fără răspuns.
Cu toate acestea, nu este prima dată când IAF impune restricții asupra aeronavelor sale F-35I Adir în acest an. O astfel de măsură a trebuit să fie luată în august anul trecut, la cererea Pentagonului, după descoperirea unui defect de calitate la cartușele pentru scaunele ejectabile de pe F-35 (cu excepția versiunii navale).