Cauta

Masinile fara sofer intra pe piata UE

Vehiculele autonome sunt pe cale sa devina realitate in Uniunea Europeana pentru ca ele vor ateriza pe piata europeana incepand de anul viitor, arata Parlamentul European . Pe hartie, beneficiile sunt multe dar in realitate mai e mult pana departe.

Este necesar ca legislatia europeana sa clarifice cine este raspunzator in caz de accident soferul sau producatorul

Aproximativ 95% dintre accidentele rutiere implica eroarea umana. Anual, mii de oameni isi pierd viata in aceste accidente. Vehiculele autonome pot reduce aceste numere in mod semnificativ si pot contribui la imbunatatirea sigurantei rutiere. Tehnologia digitala poate reduce congestionarea traficului si emisiile de gaze cu efect de sera si poluanti atmosferici. De asemenea, aceasta poate creste accesul la mobilitate, de exemplu, prin deschiderea transportului rutier catre persoanele in varsta si persoanele cu mobilitate redusa sau handicap.

In plus, se asteapta ca piata automobilelor autonome sa creasca exponential creand noi  locuri de munca si sa genereze profituri de 620 de miliarde de euro pentru industria auto din UE si 180 de miliarde de euro pentru sectorul electronic pana in 2025.

Apar ele, dar nu-s legi

Intrucat vehiculele autonome vor trebui sa circule pe drumuri sau strazi cu vehiculele neautomatizate, precum si cu pietonii si bicicletele, cerintele de siguranta corespunzatoare si armonizarea normelor la nivelul UE sunt esentiale.Mai mult decat atat, deoarece vehiculele autonome preiau sarcinile de conducere de la oameni, este necesar ca legislatia europeana privind raspunderea sa evolueze si sa clarifice cine este raspunzator in caz de accident: soferul sau producatorul.
Normele UE privind protectia datelor se aplica si in sectorul transportului automatizat, insa nu au fost luate masuri specifice referitoare la garantarea securitatii cibernetice si protejarea autovehiculelor impotriva atacurilor cibernetice.Vehiculele autonome trebuie sa respecte demnitatea umana si libertatea de alegere. In prezent, UE elaboreaza instructiuni privind inteligenta artificiala, insa ar putea fi necesare includerea unor standarde specifice.

Bla, bla, bla, deocamdata

In timp ce dezvoltarea tehnologica progreseaza intr-un ritm accelerat, UE depune eforturi pentru asigurarea unor norme comune privind acest domeniu.In urma elaborarii comunicarii Comisiei ”Catre mobilitatea automatizata: o strategie UE pentru mobilitatea viitorului”, eurodeputatul Wim van de Camp (PPE), a pregatit un raport referitor la conducerea autonoma, care va fi votat in Parlament astazi.In raport se subliniaza ca politicile si legile UE privind mobilitatea automatizata si conectata ar trebui sa acopere toate modurile de transport, inclusiv transportul maritim pe distante scurte, navele de navigatie pe apele continentale, navele de transport marfa si sistemele feroviare usoare. Prin intermediul acestui raport se cere ca instalarea unor inregistratoare de date referitoare la evenimente sa devina obligatorie pentru a imbunatatii investigatiile legate de accidente, dar si pentru a permite abordarea problemelor legate de raspundere. De asemenea, este solicitata elaborarea in cel mai scurt timp posibil a unor norme adecvate privind etica si protectia datelor in sectorul transportului automatizat pentru a creste gradul de incredere al cetatenilor europeni fata de aceste tipuri de vehicule.

Nivelurile de automatizare si calendarul

Vehiculele autonome sunt echipate cu senzori, camere incorporate, GPS de inalta precizie, receptoare prin satelit si radare cu raza scurta de actiune care efectueaza in totalitate sau o parte din sarcinile de conducere. Vehiculele care asista conducatorul auto (nivelul 1 si 2 de automatizare) sunt deja disponibile pe piata europeana. In prezent, vehiculele autonome (nivelul 3 si 4) sunt testate si se preconizeaza ca vor intra pe piata in perioada 2020-2030 . Vehiculele cu automatizare completa vor aparea dupa 2030. Se asteapta ca toate vehiculele noi sa fie conectate incepand cu 2022. Vehiculele automatizate utilizeaza tehnologii digitale pentru a asista conducatorul auto astfel incat unele sau toate functiile de conducere sa poata fi transferate intr-un sistem informatic. Vehiculele autonome sau care se conduc singure sunt de nivel 3, 4 sau 5.Vehiculele conectate sunt echipate cu dispozitive menite sa asigure comunicarea cu alte vehicule sau cu infrastructura prin internet. Tehnologiile automatizate si conectate sunt complementare, iar toate vehiculele automate pot fi, de asemenea, conectate in viitorul apropiat.

Ultimele stiri

  • Țeapă sub nasul inspectorilor ANAF. Firmele și-au șters, din pix, taxele și impozitele
  • VIDEO. Imagini cu deszăpezirea pe Transfăgărășan. Drumul ar putea fi redeschis mai devreme ca de obicei
  • Becali și ai lui își bagă iar nasul în oala Stelei. Pițurcă și Tudorel Stoica, reacție imediată: „Să-și vadă de echipa lui”
  • Alertă în Capitală. Fată de 13 ani, de cetăţenie străină, căzută de la etaj/Adolescenta, dusă la spital
  • Cazul femeii tranșate: Cum NU A FĂCUT NIMIC comisarul șef de nota 1
  • Ucrainenii nu mai au opțiuni pe câmpul de luptă. Un colaps iminent?
  • Campania Kremlinului împotriva rușilor care luptă alături de Ucraina
  • De 1 Mai, pe Litoral, unii turiști fac insolație noaptea
  • 1 MAI, ziua în care MICII sunt la mare căutare! Unde se mănâncă cei mai buni mititei la noi în țară?
  • Poliţişti de frontieră, înjunghiaţi de traficanţii de migranţi într-o parcare de pe A1/Au fost trase mai multe focuri de armă
  • Exit mobile version