Cauta

RĂZBOI ÎN UCRAINA. Țara care profită de noile rute de transport maritim. 21% din flota mondială este în mâinile lor

RĂZBOI ÎN UCRAINA. Țara care profită de noile rute de transport maritim. 21% din flota mondială este în mâinile lor - Ziarul National

RĂZBOI ÎN UCRAINA. Țara care profită de noile rute de transport maritim. 21% din flota mondială este în mâinile lor / Foto: printscreen

Perturbat de războiul din Ucraina, comerțul maritim internațional caută alternative și își adaptează rutele. Această situație este în beneficiul armatorilor, în special al celor greci, care dețin cea mai mare flotă din lume.

Invazia rusă în Ucraina în februarie 2022 a avut un impact asupra comerțului dintre cele două țări și asupra economiei globale. Ucraina, considerată grânarul Europei, și Rusia, cel mai mare partener energetic al UE, se străduiesc să exporte bunuri de când a început războiul.

 21% din flota mondială, în mâna grecilor

Instabilitatea din Marea Neagră și riscurile la care sunt supuse navele și echipajele, precum și embargoul progresiv asupra exporturilor rusești, limitează numărul de nave în zonă și cresc prețul transportului.

Importatorii sunt obligați să apeleze la furnizori noi, mai îndepărtați și mai scumpi. Armatorii, care dețin navele folosite pentru transportul maritim, beneficiază astfel de creșterea prețurilor, scrie Ouest-France.

„Din momentul în care există sancțiuni împotriva Rusiei, Europa caută noi surse de energie în Statele Unite, Canada, Orientul Mijlociu etc. Acest lucru înseamnă că se creează noi rute comerciale, crește cererea de nave și acest lucru duce automat la o creștere a valorii transportului”, explică Dimitris Roumeliotis, analist la firma de brokeraj maritim Xclusiv Shipbrokers.

Cu 5.500 de nave, armatorii din Grecia dețin 59% din flota europeană și 21% din flota mondială. În calitate de actori-cheie în comerțul mondial, acestea se numără printre principalii beneficiari ai situației actuale.

„Armatorul câștigă pentru că există mai multe călătorii, iar aceste călătorii sunt mai lungi, iar numărul limitat de nave crește costul transportului și valoarea navei în sine”, adaugă Dimitris Roumeliotis.

Această evoluție este vizibilă în special în cazul petrolierelor. „În urmă cu șase luni, o călătorie cu petrolierul costa 5.000 de dolari pe zi, iar astăzi costă peste 30.000 de dolari pe zi. Valoarea unui petrolier Aframax este estimată la 32-33 de milioane de dolari în prezent, mai mult decât dublu față de cea din 2021”, explică analistul. „Atât activitatea, cât și valoarea activelor lor sunt în creștere”, rezumă el.

Ultimele stiri

  • S-a deschis primul magazin robotizat din România. Unde se află şi cum funcționează afacerea care nu are nevoie de angajaţi umani
  • VIDEO Premierul Bolojan, huiduit la Târgul de Carte Gaudeamus. Românii l-au luat la rost: „Aveți bani de cărți? Noi nu mai avem bani de nimic!”
  • Ce manichiură se poartă în sezonul de iarnă 2025. Tendinţe şi culori
  • Lista completă a telefoanelor şi tabletelor Samsung care vor primi noi update-uri cruciale în luna decembrie
  • Horoscop – duminică, 7 decembrie 2025. Aspecte astrale de astăzi influențează deciziile profesionale şi relațiile
  • Alegeri locale parţiale Bucureşti 2025. Cum vor vota românii care au carte electronică de identitate pe care nu e trecut domiciliul
  • USR, USR, lipsa apei tot o catastrofă e! Cum a scăpat Bucureștiul
  • Friendsmas 2025: De ce un Crăciun cu prietenii devine noua tradiție preferată în rândul tinerilor
  • Republica Moldova cere ajutor de avarie României: sistemul energetic, în alertă după atacurile asupra Ucrainei
  • Litoralul românesc, scena unui moment neașteptat în plin decembrie
  • Exit mobile version