Proprietarii de automobile Volkswagen din Europa de Est, inclusiv Romania, se feresc sa repare motoarele implicate in scandalul emisiilor poluante, spre deosebire de clientii Europei Occidentale, care au fost convinsi sa vina la service pentru modificarea softului.
Cel mai redus procent de soferi care au venit la service pentru actualizarea softului este in Romania (30%), urmata de Polonia (37%), Slovacia (39%), Croatia (46%) si Grecia (46%), in contextul in care in Germania peste 91% dintre posesorii de masini diesel au optat pentru aceasta schimbare. „Aceste concluzii sunt ingrijoratoare.(…) Trebuie sa trecem la rechemari obligatorii in toate statele membre UE, coordonate la nivel European”, spune europarlamentarul olandez Gerben-Jan Gerbrandy, co-autor al raportului Parlamentului European referitor la scandalul emisiilor. O explicatie pentru diferenta dintre est si vest vine si din diferenta legislatiilor nationale din Europa, rechemarile la service nu sunt obligatorii in toate tarile UE, doar in Austria, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Olanda si Portugalia legea ii obliga pe soferi sa vina in atelierele auto. Desi masinilor nu li se modifica norma de poluare dupa indepartarea softului, si clientii nu platesc, soferii din Romania nu pot fi obligati sa vina la service daca nu vor. Pe soselele din UE sunt peste doua milioane de masini VW echipate cu motoare diesel al caror soft nu a fost inca actualizat, desi compania a promis Comisiei Europene ca va rezolva aceasta problema pana in 2017 pentru cele 8,5 milioane de automobile afectate.