AcasăEconomieVehiculele Green Deal nu sunt pentru muritorii de rând. Prețurile cresc, în...

Vehiculele Green Deal nu sunt pentru muritorii de rând. Prețurile cresc, în loc să scadă

Electrificarea transportului, prea scumpă pentru marea majoritate a oamenilor

Echivalarea prețurilor mașinilor cu motoare termice cu a celor electrice este departe de a se realiza, cel puțin în următorii 10-20 de ani. Astfel, singurii care își pot permite să cumpere vehicule electrice sunt cei cu venituri foarte mari și, evident, stabile, având în vedere că aceste mașini au o durată scurtă de viață, din cauza costurilor exorbitante ale bateriilor. Cu toate subvențiile acordate de stat, care au și început să dispară, prețurile rămân inaccesibile pentru muritorii de rând.

Analiza prețurilor de pe piața mondială a mașinilor electrice, realizată de experții de la Agenția Internațională a Energiei (IEA), arată că acestea au rămas foarte sus, fiind absolut inaccesibile pentru marea majoritate a oamenilor. Optimismul IEA, care speră într-o accelerare a concurenței cu consecințe directe în reducerea prețurilor și a marjelor de profit ale producătorilor, este estompat însă de incertitudini precum prețurile volatile ale mărfurilor, blocajele lanțului de aprovizionare și capacitatea producătorilor de automobile de a produce suficiente modele electrice mai ieftine.

Consumatorii pieței de masă sunt de obicei mai sensibili la preț decât cumpărătorii bogați, susține IEA, subliniind că acest lucru este valabil nu numai în economiile emergente și în curs de dezvoltare, care au costuri relativ ridicate ale capitalului și venituri relativ scăzute ale gospodăriilor și ale afacerilor, dar și în economiile avansate.

”În Statele Unite, de exemplu, sondajele sugerează că accesibilitatea era principala preocupare pentru consumatorii care iau în considerare cumpărarea unui vehicul electric în 2023. Alte estimări arată că, chiar și printre consumatorii de SUV și camionete, doar 50% ar fi dispuși să cumpere unul peste 50.000 de dolari”, se arată într-o analiză a IEA.

Teoria ca teoria

Teoretic, mașinile electrice ar trebui să devină mai ieftine pe măsură ce prețurile bateriilor scad, concurența se intensifică, iar producătorii de automobile realizează economii de scară. În majoritatea cazurilor însă, electricele rămân în medie mai scumpe decât echivalentele clasice. În unele cazuri, având în vedere și inflația, prețul acestora a stagnat sau chiar a crescut moderat între 2018 și 2022. Bateriile mari pentru distanțe mai lungi cresc prețurile mașinilor, la fel și cele suplimentare opțiuni, echipamente, tehnologie digitală și caracteristici de lux care sunt adesea comercializate deasupra modelului de bază.

Potrivit IEA, creșterea prețului mediu, care, adăugat la lipsa modelelor disponibile în piețe second-hand, limitează potențialul de se adresa unor categorii mai largi de oameni. ”Tensiunea geopolitică, comerțul și întreruperile lanțului de aprovizionare, creșterea prețurilor bateriilor în 2022 față de 2021 și creșterea inflației au afectat în mod semnificativ potențialul de reduceri suplimentare ale costurilor”, se precizează în analiza IEA. În SUA, datorită intensificării concurenței, marjele de profit au scăzut la minimum posibil.

Astfel, Tesla a redus prețul modelului Y de la 65.000-70.000 dolari, la 45.000-55.000 de dolari, în timp ce prețurile bateriilor pentru acesta a scăzut cu doar 3.000 de dolari. Și așa prețurile au rămas aproape duble față de modelele clasice.

Mici și scumpe

În 2023, cele mai ieftine mașini electrice din Franța, de exemplu, aveau prețuri între 22.000 euro și 30.000 euro (Dacia Spring, Renault Twingo E-Tech, Smart EQ Fortwo), în timp ce cele mai vândute modele mici clasice erau disponibile între 10.000 euro și 20.000 euro (Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Dacia Sandero, Opel Corsa, Skoda Fabia). De la jumătatea anului 2024, vor fi acordate subvenții de până la 4.000 euro pentru mașinile electrice cu prețuri sub 47.000 euro, cu o subvenție suplimentară de până la 3.000 euro pentru gospodăriile cu venituri mai mici. În alte țări europene, mașinile electrice au rămas mult mai scumpe decât echivalentele clasice. În Polonia, doar câteva modele de mașini electrice ar putea fi găsite la prețuri competitive cu mașinile clasice în 2023, sub 35.000 euro. Peste 70% din vânzările de mașini electrice în 2023 au fost pentru SUV-uri, sau modele mari sau mai luxoase, comparativ cu mai puțin de 60% pentru mașinile cu motoare cu ardere internă, susține IEA.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.183 afisari

12 COMENTARII

  1. Masina electrica e fitza, cel putin deocamdata. Orice produs nou cand e lansat pe piata este si necopt si are si pret mare. Sa mai treaca niste ani, sa gaseasca o solutie tehnica pentru autonomie mare si pentru incarcare rapida, si sa aiba un pret normal cat o masina pe benzina, si dupa aia o sa imi iau si eu.

    • O sa mai moara sute de mii de romani din cauza cancerelor pulmonare si leucemiilor cauzate de noxele si particulele toxice (care, ce-i drept, cresc ca si cantitate in cazul masinilor electrice, care sunt mai grele) aruncate in aer de harburi. De cate ori va urcati in harburile de orice fel, scurtati viata cuiva si il/o condamnati la moarte in chinuri. Ganditi-va bine la asta inainte sa o faceti. Urmatorul poate fi un membru al familei voastre.

      • Eu am in Aro 244 de la Militie. Probleme? Merg si Vara si iarna. Am avut si o electrica dar nu a fost deloc utila. Nu ai under incarca si nici consumul nu e cel din cartea tehnica. Nun carte. Le-am dat-o inapoi. se poate sa strabat doar 100 de km in LOC de 340 cat scrie i

    • …Nici măcar! Pt muritorii de rând e mersu’ pe jos, că face picioru’ frumos! 🙂

  2. Nu mai prostiti lumea!
    Masinile electrice sunt din ce in ce mai ieftine.
    https://www.mgmotor.ro/model/mg4
    In ceea ce priveste masinile Tesla, daca vreti sa faceti o comparatie, cautati masini cu motoare termice care au aceleasi specificatii si dotari si veti vedea ca ajungeti la preturi mult mai mari.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger