E comod sa dai vina pe comunism, dar asta-i destinul Europei de Est. Viaductul de la Podgorica era pentru serpasi, veverite si echilibristi, nu pentru autocare sau camioane. Podurile de lemn, sustinute de franghii, din Anzii bolivieni sunt mai sigure. Constructia precara din Muntenegru mi-a adus aminte de un film clasic cu Anthony Quinn, in rol de cioban basc, care ajuta familia unui savant francez, urmarit de Gestapo, sa treaca Pirineii. Intalnirea tragica dintre soferul roman sigur pe el si podul hapciupalitic din Muntenegru defineste superficialitatea balcanica sedimentata in decenii de improvizatie comunista. Elvetia are peste 70 de varfuri alpine care sar de 4.000 de metri. Soselele sunt curele asfaltice atasate pe pinteni de munte prinsi in plase elastice de structura metalica. Orice pietricica are un cip si se declanseaza alarma cand topaie un iepure. In Balcani, siguranta e totuna cu acrobatia si hazardul.
Ca de obicei, romanul cel mai prompt s-a dovedit Raed Arafat. Din dragoste de tara, am evitat sintagma „arabul Arafat”. Daca o foloseam, Romania iesea pe locul 3 intr-un raport despre doua state — Muntenegru si draga noastra republica. Am vazut foarte multi analisti acuzandu-l pe Ponta, pe motiv ca a aflat de nenorocire cu 6 ore intarziere. Daca era vorba despre o actiune DNA sau DIICOT, baietii il informau cu 6 ore inainte. Da sau ba? Ponta, insa, s-a repliat repede. Cu Titus Corlatean e mai greu. Ministrul cu freza tip caciula de astrahan zici ca e tunat, facut din plastic. Il ocolesc ideile, dar il inunda cuvintele. Pesemne ca asa pretinde fisa postului. In cazul asta, Mircea Geoana poate fi invidios.