Cauta

Mașini electrice. De ce europenii pierd cursa bateriilor în fața Asiei

Mașini electrice. De ce europenii pierd cursa bateriilor în fața Asiei - Ziarul National

Tehnologia viitorului pe mâini din Evul Mediu. ŞOC! De ce nu funcționează stațiile de încărcare din Galaţi

Standardele sunt arma fatală care împiedică Europa să devină campionul mondial al bateriilor. Nu sunt fabrici, dar sunt reguli.

Odată cu ascensiunea inexorabilă a mașinilor electrice, bateriile se află în centrul mizelor geostrategice pentru producători și state. Bateriile reprezintă o treime din prețul mașinii. Aici intervine valoarea adăugată.

Dependența de Asia

Cel puțin pentru restul lumii plasată într-o situație de dependență, marea majoritate a bateriilor sunt fabricate în Asia. Primii șase producători, toți din Asia de Est, au împărțit 86% din piața de producție în 2020, potrivit SNE Research.

Europa încearcă timid să riposteze, cu proiectul său de „Airbus al bateriilor”, lansat de Franța și Germania, în 2019, și susținut de Comisia Europeană. Dar nu a reunit decât două companii franceze, Stellantis și Total. Insuficient. Un al doilea consorțiu concurent fost anunțat la începutul anului 2021, dar cu o finanțare de 2,9 miliarde de euro, tot insuficientă.

Așa că Europa pregătește o nouă armă pentru a împiedica bateriile asiatice să inunde continentul: reglementarea. „Bateriile introduse pe piața noastră, indiferent de originea lor, vor trebui să fie durabile”, a prevenit Maros Sefcovic, vicepreședintele Comisiei Europene.

Respectarea criteriilor de producție ecologică va fi astfel probabil în curând o condiție prealabilă pentru vânzarea unei baterii în cadrul blocului european.

Protecționism deghizat

Pe lângă standardele de durabilitate, regulamentul în discuție va stabili criterii de performanță și reciclare și va impune etichetare care să arate originea materialelor utilizate în baterie, care va trebui să îndeplinească și cerințele de sustenabilitate și ale drepturilor omului, scrie Slate.

„Cerințele propuse în ceea ce privește criteriile ecologice ar trebui să reducă considerabil numărul de baterii fabricate în străinătate pentru vânzare în Europa”, salută site-ul Euractiv

Nici aici nu este consens. Mai multe țări denunță o amprentă de carbon a bateriilor greu de estimat. ACEA, lobby-ul producătorilor auto, avertizează că noile standarde vor crește costul bateriilor, crescând prețul vehiculelor electrice pentru consumatori.

„Blocarea cerințelor specifice ar putea înăbuși inovația într-o industrie în mișcare rapidă”, își fac griji și producătorii.

Europa a ratat deja trenul cloud, dominat de americani, și cel al panourilor solare, a căror producție face parte masiv din Asia. Incapabil să creeze campioni competitivi, vechiul continent se reduce deci la o politică protecționistă pentru a nu fi sufocat.

 

Ultimele stiri

  • Marcel Ciolacu, favorit detașat în alegeri pentru CJ Buzău
  • Alegerile pentru Primăria Capitalei 2025. Primele rezultate oficiale de la AEP
  • Cătălin Drulă, subiect de scandal politic după alegeri: Victor Ponta cere ieșirea USR de la guvernare
  • Alegeri pentru Primăria Capitalei. George Simion, după apariția rezultatelor exit-poll: „Nimeni nu ne poate trimite la colț” – VIDEO
  • Omul lui Nicușor, EȘEC TOTAL. În nici 2 ani, Cătălin Drulă a pierdut 3 ture de alegeri
  • Alegeri în București 2025. Daniel Băluță, reacție-fulger: Rezultatul exit-poll-ului este neconcludent/Este esențială numărătoarea voturilor – VIDEO
  • Alege ce citești
  • Alegeri în București 2025. Ciprian Ciucu, după aflarea rezultatelor EXIT-POLL: „Vreau să fac din București proiectul vieții mele” – VIDEO
  • Rezultate exit-poll, alegeri București. Ciprian Ciucu este noul primar al Capitalei
  • America pierde avantajul financiar. Asia se împrumută în euro
  • Exit mobile version