AcasăȘTIRI EXTERNELecția Suez, degeaba. Se pregătesc noi portcontainere gigantice

Lecția Suez, degeaba. Se pregătesc noi portcontainere gigantice

Lecția Suez, degeaba. Se pregătesc noi portcontainere gigantice

În ciuda dimensiunilor impresionante, Ever Given, nava care a blocat Canalul  Suez, va fi în curând depășită pe altarul zeului profit. Dincolo de amenințările la adresa ecosistemelor marine, această cursă a gigantismului pune și serioase probleme de infrastructură.

Blocarea Canalului Suez, la sfârșitul lunii trecute, reprezintă în ochii multora derivele gigantismului în transportul maritim.

Cu o lungime de 400 de metri, o capacitate de încărcare de 20.000 de containere (TEU)  și cele 220.000 de tone ale sale, Ever Given este unul din cele mai mari portcontainere din lume. Dar nu cel mai mare, titlul fiind deținut de nava HMM Algeciras (de fapt sunt construite 12 nave din clasa Algeciras), având o capacitate de 24.000 TEU.

De remarcat că, în 1999, cea mai mare navă containerizată avea o capacitate de „doar” 7 200 TEU. Un studiu semnat la acea vreme de Universitatea din Delft și citat de Bloomberg spunea atunci că ar fi imposibil să se construiască o navă containerizată de peste 18.000 TEU.

Tinând seama de numărul actual de nave portcontainer de mari dimensiuni, studiul citat mai sus poate părea naiv. Peste o sută de nave portcontainer de peste 20.000 TEU străbat acum oceanele globului, iar un sfert din navele de marfă în pregătire în șantierele navale chineze și sud-coreene depășesc 24.000 TEU.

În pregătire, nave lungi de o jumătate de kilometru

Dacă există și o cursă pentru viteză, cu nave mai mici, această cursă pentru gigantism este departe de a se termina, avertizează experții.

Șantierul naval Hudong-Zhonghua, filială a China State Shipbuilding Corporation, pregătește deja nave de peste 25.000 TEU și, potrivit unui studiu coreean din 2019, navele-container de peste 30.000 TEU și având 500 lungime sunt de așteptat până la sfârșitul deceniului.

Obiectivul acestor nave portcontainere uriașe este, firește, de a face economii la scară: cu cât este mai mare cantitatea de mărfuri încărcate, cu traseul este mai rentabil, deși navele consumă și mai mult combustibil. De asemenea, pot deservi un număr mai mare de porturi în timpul diferitelor escale.

Un coșmar logistic pentru porturi

Dar dimensiunea monumentală atinsă de aceste nave a început să pună probleme serioase. Timpul necesar pentru încărcarea și descărcarea mărfurilor este astfel nerezonabil de lung, avertizează studiul coreean: ar trebui să depășească 97 de ore pentru navele de peste 30.000 TEU, blocând astfel cheul pentru alte vapoare.

Pe de altă parte, unele porturi își ating deja limitele. În Rotterdam, de exemplu, cele mai mari nave portacontainere trebuie să aștepte până la maree pentru a andoca. Porturile Shanghai, Busan și Hong Kong riscă, de asemenea, să fie dragate și mai adânc pentru a permite acestor mega-nave să se apropie de chei, scrie Slate.

Nava Ever Given este deja prea mare pentru a trece Canalul Panama, care are mai multe ecluze pentru a traversa relieful montan. Alte pasaje critice, cum ar fi strâmtoarea Malacca și Singapore, care admit un pescaj (parte scufundată a navei) de maximum 24 de metri, vor avea dificultăți să primească viitorii giganți ai mărilor, aflați la ora actuală în construcție.

author avatar
Tudor Borcea
770 afisari

1 COMENTARIU

  1. Și ce dacă. Nu trebuie să treacă toate pe oriunde. Depășești anumite dimensiuni, pa!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger