Ministerul Transporturilor a fost obligat de instanță să plătească despăgubiri companiei feroviare private Regiotrans în valoare de 9 milioane de lei, pentru o suplimentare a compensației neacceptată în 2015. Și asta în condițiile în care compensațiile neplătite pentru CFR Călători se ridică la nivelul miliardelor de lei. Subvenționarea de către stat a operatorilor feroviari privați, care a provocat falimentarea CFR Călători, este un caz unic în lume.
De la apariția companiilor private de transport feroviar de călători, CFR a fost împins, pas cu pas, spre faliment. Toate măsurile care s-au luat au fost, în mod flagrant, împotriva intereselor companiei de stat. Compensația, care se dă pentru a acoperi costurile reale, dat fiind că transportul feroviar este considerat un transport social, cu un preț al biletelor la un nivel suportabil pentru populație, în loc să fie folosită pentru înnoirea parcului de vagoane și locomotive, a fost împărțită cu privații.
Împărțirea a constat în alocarea unor compensații tot mai mici pentru CFR Călători și tot mai mari pentru privații ”ventuzați” la bugetul statului. ”Au fost ani când privații realizau un venit de 3 lei pe km și primeau aceeași compensație ca CFR Călători, care realiza 19,2 lei /km, și statul dădea aceeași compensație, de 29 de lei pe tren km. Privații au ieșit de pe rutele nerentabile și CFR Călători a fost obligat să intre pe aceste rute, dar și în aceste condiții CFR avea un venit mai mare ca cei din privat, adică transporta mai mulți pasageri. CFR Călători, deși are acționar unic statul român, a lucrat pe caiet cu statul român. Companiei nu i s-au plătit compensațiile reale niciodată. Dacă ne uităm la ultimii 10 ani, CFR Călători a avut aceeași compensație în fiecare an, în condițiile în care toate prețurile au crescut. Mai mult, anul acesta, când prețurile la energie electrică și la combustibili au explodat, compensația pentru CFR este chiar mai mică decât anul trecut”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
Cine îi protejează pe privați?
Sindicaliștii din CFR ne spun că, în 2016, a fost emis un act de către Ministerul Transporturilor către Consiliul Concurenței, în care recunoaște că CFR Călători a fost subcompensată în 10 ani cu 2,1 miliarde de lei. Astfel, UE a cerut ca acea compensație să fie plătită de statul român, iar Uniunea Europeană să vină cu restul sumei necesare pentru ca CFR Călători să-și schimbe toate trenurile cu trenuri noi. ”Dar Ministerul Transporturilor a refuzat, spunând că așteaptă 2017 să facă o reorganizare, prin apariția Autorității de Reformă Feroviară. În realitate, Ministerul Transporturilor nu a vrut să fie cumpărate cu bani europeni trenuri noi doar pentru CFR Călători, ci și pentru companiile private. Statul român a spus, inițial, că privații nu au nevoie de compensație și de trenuri noi și vor circula și pe secțiile nerentabile. Lucru total neadevărat, pentru că privații au părăsit secțiile nerentabile, au luat mai multă compensație decât CFR Călători și iau în continuare, și vor și trenuri noi. Acum dau și în judecată statul român pentru mai multe compensații, lucru pe care CFR Călători nu-l poate face, pentru că acționarul unic este statul român”, ne-a precizat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.
Legislația, în defavoarea statului
La noi legislația nu este făcută corect, ci în defavoarea statului român, susțin sindicaliștii. Aceștia arată că ar trebui ca operatorul de stat să asigure pachetul minim social, cu compensație, iar operatorii privați să circule pe orice traseu, la orice oră, dar cu trenuri comerciale. În nicio țară din lume nu se întâmplă așa ceva, compensații se dau doar operatorilor de stat, nu privaților. ”Operatorii privați foloseau denumiri de regio expres la trenuri, care circulau la fel la trenurile interregio ale lui CFR Călători, numai că primeau mai multă compensație pentru ele, pentru că erau regio. Adică ajungeau la fel de repede, deci nu opreau în toate stațiile, iar asta se vedea și în mersul trenurilor, dar nimeni nu s-a sesizat. Și atunci normal că își permiteau privații să vândă bilete de tren mai ieftine ca CFR Călători, că aveau compensație mai mare de la stat”, a mai afirmat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.