Cauta

Pericol de catastrofe. Belgia și Olanda vor să interzică parcarea mașinilor electrice în subsoluri

Incendiile izbucnite la mașinile electrice provoacă gaze extrem de periculoase pentru sănătate

Incendiile izbucnite la mașinile electrice au reușit să pună pe jar întreaga comunitate științifică. Cercetătorii și specialiștii caută cu disperare metode de a contracara efectele temperaturilor extrem de înalte și a substanțelor toxice emanate de acumulatorii în flăcări. Belgia și Olanda vor să și interzică parcarea vehiculelor electrice la subsolul clădirilor rezidențiale, după ce un bloc a fost compromis total în urma unui incendiu de acest gen.

Problemele mașinilor electrice sunt departe de a fi rezolvate. Pe lângă timpul lung de încărcare și autonomia redusă, pericolul cel mai mare îl reprezintă atunci când aceste autovehicule iau foc. Deocamdată, pe plan mondial, nu există o metodă standard de stingere a acestor incendii, folosindu-se containere, prelate și multă, multă apă. Practic, cea mai sigură soluție este scufundarea în apă a vehiculului în flăcări, pentru că acesta se poate reaprinde oricând. Pompierii români au accelerat organizarea de cursuri de pregătire pentru stingerea incendiilor la vehiculele electrice, însă, deocamdată, se experimentează. Din aprilie, un astfel de modul de pregătire va fi demarat de ISU Brașov, ne spune inspectorul șef col. Lucian Marciu. ”A mai fost un modul de pregătire pentru pompieri la ISU Dolj, dar centrul a intrat în reabilitare și, având în vedere nevoia crescândă de pregătire, am decis să ținem aceste cursuri la Brașov. Mai ales că în Brașov este și o fabrică Varta, cu care avem un protocol, de unde mai învățăm anumite chestii. Municipiul are cel mai mare parc de autobuze electrice și am avut în vară o problemă cu un autobuz electric care a luat foc și cred că a fost singurul care a fost salvat. Am avut și noroc pentru că acumulatorii au putut fi scoși foarte repede. În momentul de față, la nivel internațional nu există o rețetă corectă de intervenție la astfel de incendii. Și noi ne specializăm acum”, ne-a declarat col. Lucian Marciu, inspector șef al ISU Brașov.

Gaze periculoase

Săptămâna trecută, ISU Brașov a avut ca invitat un profesor român de la o universitate din Danemarca, care este specializat pe acest domeniu și care a vorbit despre metodele de stingere a incendiilor la autobuzele electrice. ”Inclusiv cei de la Varta ne-au pus la dispoziție niște materiale, mai ales pe partea de fabricație a acestor baterii, și ne-au explicat cam care ar fi riscurile. Pericolele vin de la temperaturile foarte mari, existând risc de explozie, plus gazele care se emană, care sunt foarte periculoase pentru sănătate și atunci trebuie să știm ce măsuri să ne luăm înainte să începem intervenția, pe timpul intervenției și după intervenție, pentru că sunt foarte poluatoare. De fapt asta este discuția în ziua de astăzi, ce se întâmplă după incendiu, nu numai pe timpul intervenției. Acești acumulatori, inclusiv mașina, trebuie ținute în imersie, în apă, pentru răcire, pe o perioadă mai lungă, pentru că poate reizbucni incendiul. Noi avem un fel de prelată care învelește mașina pe dedesubt și poate sta în apă. Colegii noștri de la Timișoara au niște containere specializate în care pot băga mașini mici, problema noastră este însă ce facem cu autobuzele sau cu camioanele”, ne-a precizat col. Lucian Marciu, șeful ISU Brașov. Pompierii din țară încearcă să discute cu producătorii vehiculelor electrice pentru a veni cu niște metode, astfel încât să creeze niște cuve care să răcească eficient, ori niște sisteme prin care să se poată scoate acumulatorii de pe autobuze, având în vedere că aceștia sunt amplasați ori deasupra, ori dedesubt, ori în spate.

Pompierii, puși să facă experimente

Fabrica Varta din Brașov a pus la dispoziția pompierilor din zonă materiale din componența acumulatorilor pentru antrenament și experimente. ”Soluțiile trebuie să le găsim și noi, ca să-i ajutăm și pe ei. Vom face teste, să vedem ce metode de stingere găsim. Am discutat punctual și cu specialiști de la Varta, inclusiv din Germania. Varta Brașov nu produce încă decât baterii pentru motostivuitoare, motociclete  electrice, dar se comportă la fel, că vorbim de acumulatori litiu-ion. Acum se încearcă schimbarea tehnologiei și să se treacă pe litiu-fier, care sunt un pic mai sigure”, ne spune șeful ISU Brașov, col. Lucian Marciu. La un incendiu izbucnit la autoturismul electric, cetățenii sunt sfătuiți să sune la 112, să părăsească vehiculul și, de preferat, să fie într-un loc cât mai sigur, ca să nu afecteze alte mașini. Dacă incendiul nu este plecat de la baterie, se poate folosi un stingător. Dacă se aud niște pocnituri și fâsâituri, atunci sigur este de la baterie, spun pompierii. ”Dacă mașina este într-un garaj, pericolul este foarte mare. Au fost cazuri în care, de la o bicicletă electrică, incendiul s-a extins la toată casa. În parcările blocurilor și instituțiilor este și mai problematic. În Belgia o mașină electrică a luat foc într-un garaj subteran și, din cauza temperaturii, s-a ajuns la concluzia că blocul nu mai este sigur pentru locuit. Atât Belgia, cât și Olanda studiază interzicerea mașinilor electrice în parcările subterane”, a mai afirmat șeful ISU Brașov, col. Lucian Marciu.

Ultimele stiri

  • Alege ce citești
  • Alertă, păziți vistieria: Iohannis a plecat în America!
  • Digitalizarea ANAF, praf și pulbere. Nici aplicațiile banale nu funcționează
  • Obiectivele militare ”pârjolesc” totul în jur. Terenurile din zonă, confiscate, mascat, de stat
  • Bătaie pe Dani Coman. Două rivale de moarte din Superligă îl vor
  • Șeful anticorupție din arbitraj, arestat pentru trafic internațional de droguri
  • Doi vajnici moldoveni pur-sânge tânjesc după regionalizarea României
  • România, sub ocupație economică. Germania, Franța și SUA controlează totul
  • Sindromul Havana – paranoia Occidentului. Ipoteza „Rușii au făcut-o” nu are probe
  • Întrebarea de 9 trilioane de dolari: cine plătește tranziția ecologică?
  • Exit mobile version