Produsele vandute sub aceeasi marca si cu acelasi ambalaj trebuie sa fie identice in intreaga UE, au spus eurodeputatii intr-un raport privind standardul dublu de calitate a produselor.
Raportul adoptat cu cateva zile in urma spune ca informatiile exacte si usor de inteles sunt esentiale pentru consumatori.
Raportul din proprie initiativa al deputatei Olga Sehnalova (S&D, Republica Ceha) propune masuri impotriva practicilor comerciale neloiale de vanzare a unor produse de calitate inferioara in unele tari UE. „In cazul ajustarii unui produs din orice motiv, consumatorul are dreptul de a fi informat in mod transparent si clar”, a spus doamna Sehnalová.
Raportul invita organizatiile de consumatori sa joace un rol activ in dezbaterea publica si in informarea consumatorilor si subliniaza rolul industriei in imbunatatirea transparentei.
Deputatii europeni au salutat alocarea a 2 milioane de euro Centrului Comun de Cercetare pentru a dezvolta o metodologie europeana mai robusta si o abordare armonizata a testelor.
De asemenea, solicita Comisiei sa adauge aceasta practica in „lista neagra” a practicilor interzise prin directiva privind practicile comerciale neloiale si sa ofere un cadru juridic care sa permita consumatorilor sa solicite compensati de la producatori.
Marfa Vest si marfa Est
Studiile au aratat ca alimentele si alte produse comercializate in unele tari din Europa Centrala si de Est, desi sunt sigure, au o calitate mai slaba decat aceleasi produse cu acelasi ambalaj din Europa de Vest. Acest lucru variaza de la o cantitate mai mica de carne in produsele din carne pana la mai putina cacao in ciocolata, lipsa portocalelor in sucul de portocale si inlocuirea zaharului cu sirop sau indulcitori artificiali. Au fost efectuate teste pe sucuri, carne, peste si produse lactate, ceaiuri si produse de cofetarie. Pestele pané continea mai putin peste in Slovacia decat in Austria (58% prin comparatie cu 65%). In sucul de portocale din Slovacia si Republica Ceha nu au fost folosite portocale, in timp ce cel vandut in Germania continea 3% concentrat de portocale. In Ungaria, 71 din 96 de produse testate au fost diferite in comparatie cu aceleasi produse vandute in Italia si Austria. De asemenea, s-au constatat diferente pentru produse cosmetice, detergenti si alimentele pentru animalele de companie.
Fara consumatori de mana a doua
Adaptarea produselor la gusturile, preferintele si preturile locale este o practica standard si poate fi legala. Diferenta de gust ar putea rezulta si din utilizarea ingredientelor locale in fabricile locale. Dar, in acest caz, preturile erau aceleasi sau mai mari, fara mentionarea acestui lucru pe ambalaj, fapt care inseala consumatorul. „Doresc ca europenii sa simta in sfarsit ca sunt tratati in mod egal, indiferent de tara din care provin. Nu ar trebui sa existe nici consumatori de clasa a doua, nici produse de clasa a doua in UE”, a spus doamna Sehnalová.
Pentru a ajuta tarile UE sa identifice mai bine aceste practici ilegale, Comisia Europeana a emis orientari privind modul de aplicare a legislatiei UE in cazul vanzarii unor produse de calitate inferioara. Aceste orientari au fost prezentate Comisiei pentru piata interna a Parlamentului in luna octombrie a anului trecut.