Cauta

Dâre albe lăsate de avioane pe cerul Clujului. Oamenii, puși pe gânduri de acest fenomen. Ce sunt, de fapt, astfel de urme

sursa foto: clujenii.ro

Cum în ultimele zile pe cerul Clujului unii au remarcat un număr mare de urme albe lăsate de avioane, pe cer, controversele nu s-au lăsat prea mult așteptate. Deși specialiștii vorbesc despre clasicele „contrails” sau dâre de condens, unii internauți sugerează că, de fapt, ar fi vorba despre așa-numitele „chemtrails”.

Controversa urmelor albe de pe cerul senin a reapărut. La Cluj. Pe rețelele de socializare oamenii au lansat tot felul de idei despre cauza acestora, plecând inclusiv de la o teorie conspiraționistă absurdă, potrivit stiridecluj.ro. Specialiștii însă au o cu totul altă părere despre cum se formează „dârele albe” pe cer.

„Aerul curat de deasupra Clujului, Duminică 25 08 2024, ora 13. Direcția: N-S. Nu sunt avioane de pasageri, cel mai probabil sunt militare. Care este părerea ta? Ce cade pe capu nostru de sus?”, scrie un clujean, lângă un videoclip care prezintă fenomenul.

Internaută: „Și ne mai întrebăm de ce suntem bolnavi”

În tot acest context revine în atenție teoria conspirației „Chemtrails” – care susține că, de fapt, avioanele comerciale ar pulveriza substanțe chimice în atmosferă în scopuri malefice.

Mesajul clujeanului, prezentat mai sus, nu e singular în contextul acestor dâre ale observate pe cerul Clujului. „Ieri și azi, mai toate zilele ne otrăvesc nemernicii cu metale grele. Efectul de lupă-pâclă blochează precipitațiile, ne radiază și ne otrăvesc cu metale grele. Și ne mai întrebăm de ce suntem bolnavi, irascibili și avem lipsă de rodnicie a pământului. Chiar astăzi mi-a spus cineva că a simțit miros chimic în aer, dimineață când și-a aerisit casa”, scrie o clujeancă pe Facebook, potrivit sursei citate.

În timp ce unii oameni par să fi dat frâu liber scenariilor de tot soiul și diverselor speculații, specialiștii vin cu explicații simple pentru fenomenul cunoscut drept „contrails” sau dâre de condens.

De altfel, teoria „Chemtrails” nu e tocmai nouă. A apărut încă din anii 1990. Și pare că a devenit din ce în ce mai la modă, odată cu popularitatea tot mai mare pe care au ajuns să o aibă rețelele de socializare. Așa se face că au apărut numeroase în postări în note apocaliptice, despre urme așa-zis toxice, lăsate pe cer de aeronavele care le-ar pulveriza intenționat.

Ce sunt urmele de condensare

Dincolo de toate aceste speculații apărute de-a lungul timpului, specialiștii vin cu explicații. Despre „dârele albe” apărute pe cer.

În realitate, urmele de condensare reprezintă un tip artificial de nor care a apărut odată cu inventarea motorului cu reacție. De la fenomenul care le dă naștere, respectiv condensarea, a apărut numele de „contrails”.

„Urmele de condensare nu sunt ceva nou. Acest tip artificial de nor a început să fie observat din momentul în care oameni au început să zboare folosind motoare cu reacție.

“Urmele de condensare” se formează atunci când gazele (în principal vapori de apă) care părăsesc motorul avionului se amestecă cu aerul mai rece din mediul înconjurător ceea ce duce la formarea cristalelor de gheață. În funcție de caracteristicile mediului înconjurător, “urmele de condensare” pot fi observate pentru un timp scurt sau pentru perioade mai lungi. Altfel, dacă aerul este foarte uscat, atunci cristalele de gheață se vor transforma în vapori de apă iar “urmele de condensare” vor dispărea în câteva minute.

Dacă în schimb avionul trece printr-o regiune în care aerul este umed atunci “urmele de condensare” vor avea un timp de viață mai mare iar în timp lățimea lor va crește. (În acest caz este destul de greu de diferențiat între “urmele de condensare” și norii de tip cirrus care se formează în mod natural). În ceea ce privește compoziția chimică a “urmelor de condensare” ele sunt în principal formate din vapori de apă, la care se adaugă dioxid de carbon și cantități foarte mici de hidrocarburi nearse, oxizi de azot și particule de funingine. Nu avem de-a face cu amestecuri de substanțe folosite în scopuri militare”, a explicat cercetătorul științific Bogdan Antonescu, potrivit factual.ro.

De ce nu toate avioanele lasă urme?

A apărut, în mod firesc, și întrebarea – de ce nu toate avioanele lasă urme? Pentru apariția contrails, este nevoie de anumite condiții de temperatură și umiditate, astfel încât apa să înghețe, iar urmele să persiste. Un studiu a relevat că aceste contrails apar cam în 18% dintre zboruri.

În fapt, aerul trebuie să fie suficient de rece pentru ca apa să înghețe. Motiv pentru care de obicei apar doar peste anumite altitudini – de obicei peste 6 kilometri.

Cercetătorii precizează că în aerul limpede, fără nori, contrailele dispar rapid, deoarece aerul ambiental uscat face ca particulele de gheață să se sublimeze (trecerea de la starea solidă la starea gazoasă). Dar, dacă atmosfera este umedă, particulele de gheață nu se pot sublima și contrailele pot persista mult mai mult timp, notează sursa citată.

Citiți și: Senatorii din Tennessee, lege paranoică

Geoingineria sau cum se joacă de-a Dumnezeu miliardarii ca George Soros

Ultimele stiri

  • Cu cât s-au scumpit mașinile de la 1 august?/Cât a ajuns să coste o Dacia Logan
  • Cele mai recente informații despre starea lui Ion Iliescu. Spital: „Beneficiază de îngrijire medicală avansată în secția de terapie intensivă”
  • BACALAUREAT 2025, sesiunea a doua. Încep probele de evaluare a competențelor
  • VIDEO. Pensiune din Râșnov, devastată de un incendiu de proporții. „E dezastruos”
  • Caricatura Zilei
  • Comunicat de presă SC MARKUS GUIDES SRL
  • Horoscop 4 august 2025 – Păstrează-ți obiectivele și visele!
  • Alege ce citești
  • Triple H, întruchiparea perfectă a fitness-ului MAGA
  • Impact devastator al noilor taxe de poluare: România se pregătește de marea „pietoneală”/ Mașina devine un lux
  • Exit mobile version