AcasăNewsDâre albe lăsate de avioane pe cerul Clujului. Oamenii, puși pe gânduri...

Dâre albe lăsate de avioane pe cerul Clujului. Oamenii, puși pe gânduri de acest fenomen. Ce sunt, de fapt, astfel de urme

sursa foto: clujenii.ro

Cum în ultimele zile pe cerul Clujului unii au remarcat un număr mare de urme albe lăsate de avioane, pe cer, controversele nu s-au lăsat prea mult așteptate. Deși specialiștii vorbesc despre clasicele „contrails” sau dâre de condens, unii internauți sugerează că, de fapt, ar fi vorba despre așa-numitele „chemtrails”.

Controversa urmelor albe de pe cerul senin a reapărut. La Cluj. Pe rețelele de socializare oamenii au lansat tot felul de idei despre cauza acestora, plecând inclusiv de la o teorie conspiraționistă absurdă, potrivit stiridecluj.ro. Specialiștii însă au o cu totul altă părere despre cum se formează „dârele albe” pe cer.

„Aerul curat de deasupra Clujului, Duminică 25 08 2024, ora 13. Direcția: N-S. Nu sunt avioane de pasageri, cel mai probabil sunt militare. Care este părerea ta? Ce cade pe capu nostru de sus?”, scrie un clujean, lângă un videoclip care prezintă fenomenul.

Internaută: „Și ne mai întrebăm de ce suntem bolnavi”

În tot acest context revine în atenție teoria conspirației „Chemtrails” – care susține că, de fapt, avioanele comerciale ar pulveriza substanțe chimice în atmosferă în scopuri malefice.

Mesajul clujeanului, prezentat mai sus, nu e singular în contextul acestor dâre ale observate pe cerul Clujului. „Ieri și azi, mai toate zilele ne otrăvesc nemernicii cu metale grele. Efectul de lupă-pâclă blochează precipitațiile, ne radiază și ne otrăvesc cu metale grele. Și ne mai întrebăm de ce suntem bolnavi, irascibili și avem lipsă de rodnicie a pământului. Chiar astăzi mi-a spus cineva că a simțit miros chimic în aer, dimineață când și-a aerisit casa”, scrie o clujeancă pe Facebook, potrivit sursei citate.

În timp ce unii oameni par să fi dat frâu liber scenariilor de tot soiul și diverselor speculații, specialiștii vin cu explicații simple pentru fenomenul cunoscut drept „contrails” sau dâre de condens.

De altfel, teoria „Chemtrails” nu e tocmai nouă. A apărut încă din anii 1990. Și pare că a devenit din ce în ce mai la modă, odată cu popularitatea tot mai mare pe care au ajuns să o aibă rețelele de socializare. Așa se face că au apărut numeroase în postări în note apocaliptice, despre urme așa-zis toxice, lăsate pe cer de aeronavele care le-ar pulveriza intenționat.

Ce sunt urmele de condensare

Dincolo de toate aceste speculații apărute de-a lungul timpului, specialiștii vin cu explicații. Despre „dârele albe” apărute pe cer.

În realitate, urmele de condensare reprezintă un tip artificial de nor care a apărut odată cu inventarea motorului cu reacție. De la fenomenul care le dă naștere, respectiv condensarea, a apărut numele de „contrails”.

„Urmele de condensare nu sunt ceva nou. Acest tip artificial de nor a început să fie observat din momentul în care oameni au început să zboare folosind motoare cu reacție.

“Urmele de condensare” se formează atunci când gazele (în principal vapori de apă) care părăsesc motorul avionului se amestecă cu aerul mai rece din mediul înconjurător ceea ce duce la formarea cristalelor de gheață. În funcție de caracteristicile mediului înconjurător, “urmele de condensare” pot fi observate pentru un timp scurt sau pentru perioade mai lungi. Altfel, dacă aerul este foarte uscat, atunci cristalele de gheață se vor transforma în vapori de apă iar “urmele de condensare” vor dispărea în câteva minute.

Dacă în schimb avionul trece printr-o regiune în care aerul este umed atunci “urmele de condensare” vor avea un timp de viață mai mare iar în timp lățimea lor va crește. (În acest caz este destul de greu de diferențiat între “urmele de condensare” și norii de tip cirrus care se formează în mod natural). În ceea ce privește compoziția chimică a “urmelor de condensare” ele sunt în principal formate din vapori de apă, la care se adaugă dioxid de carbon și cantități foarte mici de hidrocarburi nearse, oxizi de azot și particule de funingine. Nu avem de-a face cu amestecuri de substanțe folosite în scopuri militare”, a explicat cercetătorul științific Bogdan Antonescu, potrivit factual.ro.

De ce nu toate avioanele lasă urme?

A apărut, în mod firesc, și întrebarea – de ce nu toate avioanele lasă urme? Pentru apariția contrails, este nevoie de anumite condiții de temperatură și umiditate, astfel încât apa să înghețe, iar urmele să persiste. Un studiu a relevat că aceste contrails apar cam în 18% dintre zboruri.

În fapt, aerul trebuie să fie suficient de rece pentru ca apa să înghețe. Motiv pentru care de obicei apar doar peste anumite altitudini – de obicei peste 6 kilometri.

Cercetătorii precizează că în aerul limpede, fără nori, contrailele dispar rapid, deoarece aerul ambiental uscat face ca particulele de gheață să se sublimeze (trecerea de la starea solidă la starea gazoasă). Dar, dacă atmosfera este umedă, particulele de gheață nu se pot sublima și contrailele pot persista mult mai mult timp, notează sursa citată.

Citiți și: Senatorii din Tennessee, lege paranoică

Geoingineria sau cum se joacă de-a Dumnezeu miliardarii ca George Soros

author avatar
Andrei Coman
917 afisari

7 COMENTARII

  1. Serios? Care urme? Adică simultan mai multe avioane pe cer ,unele lasă urme scurte care dispar rapid, altele lasă urme lungi și dispar in mai multe minute și se dispersează lent, care-i logica, vb de aeronave care zboară în aceleași timp pe aceeași zonă!!!

  2. sunt urme care se vad ore intregi, si nu dispar ci se face un fel de „nor de fum”, persistand toata ziua

  3. si alte avioane pot face dare de condensare

    B-17G Fortresses of the US 15th Air Force trailing condensation trails amid anti-aircraft flak bursts during the bombing run over Graz, Austria, 4 Mar 1945.

  4. „în realitate, urmele de condensare reprezintă un tip artificial de nor care a apărut odată cu inventarea motorului cu reacție.”
    Zău?!
    În timpul celui de-al 2-lea război mondial și „fortărețele zburătoare” (B-17) formau dîre de condens pe cerul Germaniei, funcție de condițiile atmosferice la 10000 ft. altitudine bă autorule!

  5. Acu ati aflat??? Va spray-aza astia deasupra capului si reactia multimii e „nu , nu cred, cine stie ” bã pe bune ??? Asta e nivelul la care s-a ajuns ?!?

  6. Aceste urme s-au vazut peste tot in Ardealul, s-au observat si chiar mai rau si in Deva si cu siguranta in toata valea Muresului. Cerul diminetii, pana spre pranz a fost acoperit de nori, siruri ondulate artistic, care acolo, la inaltime aveau poate si 10, 15 Km latime. Realitatea este ca aeronavele care survoleaza astazi xcerul Romaniei sunt in general puse in miscare de gazele arse in reactoare la temperaturi foarte mari care sunt ejectate prin ajutaje cu viteza foarte mari inapoi si care in acest fel imping aeronavele pe traectorie. Ce vedem pe cer sunt in primul rand reziduri de ardere incandescente, care in contact cu aerul rece si umed de la inaltime, formeaza „condens” in realitate reziduri de ardere invelite in apa, centrii de condensare. Pana acum lumea a actionat asa cum au dispus … inclusiv Comisia.., au oprit, inchis, redus, si.. si anul acesta a fost mai rau decat oricand. La anul trebuie ca in unele tari sa traim in subsoluri , daca si acolo o sa putem. Se pare insa ca acestea fenomene nu afecteaza clima, ca nimeni dintre cei cu lupta impotriva dezechilibrelor climatice nu le vad. Pot sa fie cat de multe. Asa ca nu trebuie sa se sperie nimeni. Cu masini electrice, fara termocentrale, sobe cu lemne, fara vaci flatulente, fara .. si sa traim. Bine!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger