Nu este an in care pilotii militari sa nu-si aduca obolul de vieti omenesti sacrificate pentru mentinerea capacitatii de lupta ai Armatei Romane.
Si, cu toate ca este practic imposibil de cuantificat durerea familiilor ramase fara cei dragi, este cu atat mai tragic ca jertfele s-ar putea datora nu unor inerente greseli tehnice sau erori umane. Ci, dupa cum sustin surse din SRI, care ar fi instiintat la timpul respectiv inclusiv „informatiile militare”, explicatia, cel putin pentru unele dintre accidentele aviatice din ultimii ani, ar putea fi una de-a dreptul socanta.
Bani putini, marfa proasta
In majoritatea incidentelor soldate cu prabusirea unor aeronave apartinand flotilei aeriene a Armatei Romane, atat cat a mai ramas din ea, rezultatele anchetelor instrumentate de expertii Ministerului Apararii s-au soldat cu aceleasi concluzii care au nemultumit familiile indoliate. Si anume ca, invariabil, vina le-ar fi apartinut numai victimelor care au platit cu propriile vieti pretinsele „erori umane” comise. Drept urmare, in unele cazuri, MApN nu a binevoit sa plateasca nici macar pensiile urmasilor celor cazuti la datorie, cum este cazul cutremurator al comandorului Adrian Marinescu. Rareori s-a acceptat posibilitatea ca prabusirile sa se fi datorat si unor defectiuni tehnice. Cu toate acestea, din informatiile intrate in posesia noastra, exista voci chiar din cadrul DGIA (serviciul secret al Armatei – n. red.) care sustin ca multe dintre accidente s-ar datora combustibilului de calitate inferioara cu care zboara aeronavele. Pentru ca, din bugetul tot mai mic al MapN destinat achizitionarii de kerosen, se poate cumpara doar marfa tot mai proasta, care pune in pericol functionarea aparatelor de zbor.
Se „indoaie” kerosenul!
Dupa ce ca nu ajunge combustibilul pentru ca pilotii militari sa se poata antrena conform normelor internationale, si putinul kerosen repartizat diverselor unitati aviatice din tara se evapora chiar din rezervoarele avioanelor de lupta. Nu mai departe de anul trecut, dupa cum sustin aceleasi surse, un controlor de zbor din Timisoara ar fi dat alarma dupa ce a descoperit ca un avion particular zbura cu multe ore peste capacitatea asigurata de propriul rezervor. Intrati pe fir, cei de la Politia Militara ar fi descoperit ca niste angajati ai unei flotile militare aeriene vindeau respectivul combustibil proprietarilor unui aerodrom particular. Iar cazul s-a repetat si in alte locatii, de aceasta data pana si „benzinari” din clanurile tiganesti ajungand sa cumpere, cu cisternele, kerosen. Iar pentru a nu face simtita lipsa acestuia din depozite, unii angajati civili ar fi indoit cantitatea ramasa cu … apa oxigenata!
Prea multe victime
In ultimii ani au avut loc zeci de accidente aviatice, soldate cu nenumarati morti si grav raniti din randurile pilotilor militari. Iata doar cateva date tragice din acest „bilant negru” pentru Armata Romana :
16.08.2001, Boteni , elicopter PUMA SOCAT: 1 mort, 3 raniti
24.10.2006, Lacul Golesti, elicopter PUMA: 3 morti
7.11. 2007, Ungheni, Arges, elicopter PUMA SOCAT: 3 morti, 1 ranit
4.07.2010, Tuzla, avion Antonov 2: 11 morti, 3 raniti
01.11.2010, Campia Turzii, avion MIG 21: 2 morti, 1 ranit
05. 07.2012, Buzau, elicopter IAR 316: 4 morti
22.09.2012, Craiova, avion IAR 99 SOIM: 1 mort, 1 ranit
07.03.2013. Beresti, Bacau: 2 morti, 3 raniti