Marile companii internaţionale cu expunere în Rusia vor fi cele mai afectate de sancţiunile Occidentului, cred analiștii economice.
Aliații occidentali le dau fiori multinaționalelor: marile companii riscă să-și suspende afacerile, iar impactul va fi uriaș. Conflictul din Ucraina sporeşte presiunile asupra lanţurilor de aprovizionare deja perturbate puternic de pandemie, restricţiile de călătorie şi penuriile de componente vitale, cum ar fi semiconductoare.
Chiar dacă Moscova și-a construit un mecanism defensiv pentru a-și proteja economia, aceste sancțiuni vor avea efect imediat asupra companiilor multinaționale prezente în Rusia.
Reuters a publicat o listă cu câteva dintre companiile care se pregătesc pentru noile sancţiuni occidentale după invazia Ucrainei de către Moscova.
Producătorul german de produse chimice BASF deţine Wintershall Dea, unul dintre susţinătorii financiari ai gazoductului Nord Stream 2, împreună cu grupul de investitori LetterOne, al miliardarului rus Mihail Fridman. BASF mai spune că generează 1% din vânzările grupului din Rusia.
Compania petrolieră britanică BP este cel mai mare investitor străin din Rusia și tocmai a anunțat că intenţionează să renunţe la participaţia de 19,75% la gigantul petrolier Rosneft.
Zeci de companii occidentale au expunere în Rusia
Coca-Cola HBC, Danone, Engie, Generali, Metro, Nestle, companii prezente și în România, vor avea afacerile serios afectate de sancțiunile impuse Moscovei. Zeci de mii de ruși sunt angajați la aceste multinaționale.
Compania de petrol şi gaze OMV este unul dintre cei cinci susţinători financiari ai Nord Stream 2 şi este principalul importator de gaz rusesc al Austriei. Are o participaţie de 24,99% în zăcământul rusesc de gaz Yuzhno-Russkoye. Și Shell, companie petrolieră anglo-olandeză, deţine 27,5% din proiectul de gaze naturale lichefiate Sakhali-2, care are o capacitate anuală de 10,9 milioane de tone şi este operat de Gazprom. Este unul dintre cei cinci co-finanţatori ai Nord Stream 2.
Rolls Royce spune că 20% din producția sa, folosită în motoarele cu reacţie, provine din Rusia, în timp ce Renault, companie franceză, realizează 8% din veniturile sale de bază în Rusia. Și producătorii de mașini Volkswagen, Mitsubishi și Toyota, cu zeci de mii de angajați ruși, vor înregistra pierderi financiare serioase, cred analiștii economici.