Imediat ce miliardarul chinez din domeniul tehnologiei și fondatorul Xiaomi, Lei Jun, a prezentat prima mașină din lume produsă de o companie producătoare de smartphone-uri, s-a aflat instantaneu sursa de inspirație a designului: Porsche Taycan.
Xiaomi SU7, prezentat în decembrie și lansat în martie, a zguduit cea mai mare piață auto din lume, relatează Financial Times. Xiaomi avea comenzi pentru mai mult de 88 000 de unități până la sfârșitul lunii aprilie. Luna trecută, compania și-a ridicat obiectivul de vânzări pentru acest an la 120.000 de vehicule de la 100.000.
Porsche, prin comparație, a suferit o scădere anuală de 24% a vânzărilor din primul trimestru în China, până la 16 340 de mașini.
Debutul uimitor al Xiaomi a evidențiat avansul rapid al industriei vehiculelor electrice din China de la percepțiile trecute ale modelelor urâte și de calitate scăzută la cele de înaltă tehnologie și accesibile.
Lei Xing, fondator al firmei chineze de consultanță AutoXing, a declarat că opiniile despre campionul BYD, care acum rivalizează cu Tesla pentru titlul de cel mai mare producător mondial de vehicule electrice, au început să se schimbe în urmă cu patru ani cu berlina Han.
Tot în 2019, start-up-ul local Nio și-a lansat conceptul ET, care a devenit ulterior modelul de lux emblematic al grupului, într-un alt exemplu al progresului designului chinez.
De atunci, industria EV din China a cunoscut un boom, iar credibilitatea industriei locale în materie de proiectare a făcut pași rapizi. Agenția Internațională pentru Energie estimează că în China vor fi vândute 10,1 milioane de vehicule electrice în acest an, comparativ cu 3,4 milioane în Europa și 1,7 milioane în SUA.
De la primul vehicul “cyberpunk” la mini EV
Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights, a indicat HiPhi X de la Human Horizons, un SUV de lux lansat în 2020 de un producător de vehicule electrice din Shanghai, drept „primul vehicul cyberpunk din viața reală menit să iasă în evidență”.
La celălalt capăt al spectrului, Wuling Hongguang Mini EV, produs începând din 2020 de o societate mixtă la care participă General Motors din SUA și doi producători auto chinezi de stat, „a lansat o tendință uriașă” pentru micromașinile care pot fi accesorizate.
Robert Dooley, strateg în cadrul companiei britanice de consultanță Car Design Research, susține că, în multe elemente ale designului auto, inclusiv interioare, tehnologie și experiența utilizatorului, unele mărci chineze “conduc” rivalii occidentali, chiar dacă încearcă încă să imite un brand occidental.
Recrutarea designerilor
Companiile angajează acum mai mult personal local care înțelege mai bine consumatorii chinezi. Xiaomi l-a adus pe Li Tianyuan, primul designer chinez angajat de BMW, în timp ce angajații chinezi reprezintă 90 % din echipa de design a Geely din Shanghai.
Creșterea industriei de vehicule electrice în China permite, de asemenea, integrarea sistemelor avansate de asistență a șoferului și de divertisment în proiectarea automobilelor într-un ritm mai rapid decât în restul lumii. Producătorii auto chinezi regândesc – și reproiectează – din ce în ce mai mult interioarele în funcție de stilul de viață al consumatorilor lor locali.
Aceste eforturi vin după ani de recrutare a celor mai bune talente în design din Occident, inclusiv Kris Tomasson, un fost designer Ford și BMW care s-a alăturat Nio în 2015, când era un start-up ambițios fondat de antreprenorul Wlliam Li.
Stefan Sielaff, care a lucrat timp de 30 de ani la producători auto europeni, mai ales la Audi, Volkswagen și Bentley, înainte de a se alătura Geely, a declarat că „cerințele ridicate” ale consumatorilor chinezi pasionați de tehnologie l-au împins să dezvolte mașini din ce în ce mai conectate și autonome la o viteză fără precedent.
Zeekr, marca Geely pe care Sielaff a ajutat-o să o lanseze, are nevoie, de obicei, de doi ani pentru a lansa un nou model, mai puțin decât jumătate din ciclurile de dezvoltare de la majoritatea producătorilor auto europeni consacrați.