Ungurii au început să se adapteze la o inflaţie mai mare, iar în lunile următoare efectul înăspririi bugetului (de exemplu din cauza modificărilor legate de impozitul unic pentru independenți și micii întreprinzători) ar putea întări şi mai mult acest aspect.
Consumul pare să fi început să încetinească puternic. În primul rând, magazinele de produse second hand au înregistrat creşteri, ceea ce se datorează, de asemenea, inflației.
Magazinele nealimentare au pierdut clienţi
Rectificarea bugetelor familiei a redus cifra de afaceri a magazinelor nealimentare cu 0,8% pe lună.
Se poate observa foarte bine şi în cazul comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule că din cauza transformării regulilor detaliate de reglementare a prețurilor, alimentările anticipate în iulie au diminuat puternic cifra de afaceri înregistrată în luna august, însă cererea de combustibil este încă mult mai mare în comparaţie cu anul precedent, ceea ce se datorează plafonării preţurilor, încă aflată în vigoare.
Aşadar, practic, în Ungaria numai magazinele second-hand mai vând bine: doar cifra de afaceri anuală a magazinelor cu produse la mâna a doua a crescut, ceea ce indică din nou creşterea sensibilităţii la preţ a consumatorilor, precum şi modificarea obiceiurilor de cumpărături, a mai spus analistul, potrivit căruia, frânarea puternică a consumului este din ce în ce mai vizibilă în trimestrul trei.
Şi criza se va adânci…
În următoarele luni situaţia se poate deteriora şi mai mult, deoarece puterea de cumpărare se va diminia şi mai mult, iar veniturile reale nete vor intra pe minus din cauza inflaţiei ridicate.
Potrivit perspectivelor actuale, vânzările cu amănuntul vor scădea cel mai probabil în ultimul trimestru al acestui an și primul trimestru al anului 2023.