Cauta

Future Combat Air System. Decolează cel mai mare program de armament al UE?

Franța și Germania sunt pregătite să treacă la următoarea fază a proiectului lor emblematic de avioane de vânătoare, relansând cel mai mare program de armament din blocul comunitar.

Cele două țări și două dintre principalele companii implicate, Airbus și Dassault Aviation, sunt aproape de a avansa în mod oficial la o etapă crucială a proiectului Future Combat Air System(FCAS), în timpul căreia va fi construit un avion de luptă avansat.

Aproximativ 3,8 miliarde de euro fuseseră alocate pentru această etapă următoare – denumită „Faza 1b” – și un termen limită stabilit pentru sfârșitul anului trecut. Dar discuțiile au intrat în impas după dezacorduri privind împărțirea proprietății intelectuale între companii, modul în care va fi împărțită munca și specificațiile avionului.

În plus, au complicat și mai mult lucrurile tensiunile recente dintre Franța și Germania, care au ieșit la iveală în octombrie, când o reuniune comună a cabinetelor francez și german a fost amânată.

Cele două țări s-au aflat în dezacord cu privire la toate aspectele, de la propunerea de plafonare a prețului gazelor la nivelul UE la gazoducte și programe de ajutor de urgență pentru persoanele și companiile afectate de criza energetică.

Luând cuvântul  la Berlin, în calitate de șef al asociației aerospațiale germane, Mike Schoellhorn, șeful Airbus Defence and Space, a semnalat că următoarea fază a FCAS se află pe baze mai sigure. „Franța și Germania sunt convinse fiecare de importanța acstui obiectiv”, a declarat el. „Nu există alternativă, trebuie să funcționeze”.

Lansat cu mare fast de Berlin și Paris în 2017 și la care s-a alăturat ulterior Madridul, FCAS este cel mai mare proiect de apărare din Europa. Acesta a fost conceput pentru a spori autonomia strategică a continentului, pentru a consolida legăturile politice și militare între cele mai mari economii ale sale și pentru a da un nou suflu industriei aerospațiale europene.

Un raport parlamentar francez din 2020 a estimat costurile de dezvoltare până în 2030 la 8 miliarde de euro, dar a citat previziuni ale analiștilor externi de până la 80 de miliarde de euro.

Cu toate acestea, îngrijorarea oficialilor militari și politici că proiectul ar putea să nu decoleze niciodată s-a adâncit din cauza certurilor dintre Airbus, care reprezintă Germania în proiect, și rivalul Dassault. Au existat bătălii cu privire la partajarea tehnologiei și la cine va conduce părți critice ale programului.

Parisul a fost alarmat și de decizia Germaniei din martie de a cumpăra 35 de avioane de luptă F-35 de fabricație americană. Berlinul a argumentat că F-35 erau necesare de urgență pentru a asigura continuarea rolului în sistemul NATO de partajare a armelor nucleare.

FCAS a fost conceput pentru a include un avion de ultimă generație și să fie echipat cu sisteme de comunicații avansate. Dacă va fi finalizat, ar putea înlocui avioanele de luptă pilotate de forțele aeriene europene, precum Eurofighter, Tornado din Germania și Rafale din Franța.

Ultimele stiri

  • Ai grijă unde bei berea la mare! Poţi primi o amendă de 1.500 euro
  • Miron Cozma, audiat la PG: „Care Mineriadă? Toţi îl susţineţi pe Iliescu. Nu a existat Mineriadă”
  • Ayatollahul Iranului amenință: „Dacă avem și cea mai mică dovadă, vom reacționa dincolo de orice imaginație!” (VIDEO)
  • Cât te costă o noapte de cazare la mare cu „Litoralul pentru toţi”. Programul, în perioada 31 mai – 20 iunie
  • Prețuri de lux la restaurantele din București. Cât costă să iei masa în oraș. De banii ăștia, faci un city-break la Milano!
  • Cu „dedicaţie” de la Guvern, pentru şoferi: benzina şi motorina se scumpesc, de la 1 iulie 2024! Cât cresc accizele
  • Descoperire misterioasă la Giza. Ce ascund piramidele egiptene
  • Băsescu, reacție tranșantă: „România reușește în ultima vreme să facă o figură de prostălăul Europei”
  • România, ţară exotică! Ce au început să cultive agricultorii noştri
  • Pompierii, în alertă! Incendiu la o magazie din Portul Constanţa. Focul se manifesta pe o suprafaţă de peste 400 de metri pătraţi
  • Exit mobile version