Vor mai începe cursurile în școli și licee pe 8 septembrie, cum ar trebui? Este un aspect la care foarte mulți elevi și părinți se gândesc – cu mai puțin de o lună rămasă până la startul noului an școlar – și o întrebare apărută în contextul protestelor sindicaliștilor din Educație, intrate în cea de-a noua zi.
Luni, 11 august, sindicaliştii din Educaţie s-au întâlnit cu premierul Ilie Bolojan, pentru a discuta despre nemulţumirile pe care le-au produs măsurile adoptate pentru reducerea deficitului bugetar. Iar, la finalul întrevederii, au anunţat că premierul i-a ascultat, dar nu a părut că a şi auzit ce au avut de spus, conform News.ro. În aceste condiţii, liderii sindicali au transmis că vor boicota începerea anului şcolar.
Discuțiile cu premierul, neconvingătoare
Sindicaliştii din Educaţie protestează şi luni, nemulţumiţi de măsurile adoptate de Executivul Bolojan pentru reducerea deficitului bugetar. Ei cer demisia ministrului Educaţiei, Daniel David.
Deja s-a anunțat că acţiuni de pichetare vor avea loc şi în zilele de marţi şi miercuri.
După ce s-au întâlnit, luni, cu premierul Ilie Bolojan pentru a-şi prezenta nemulţumirile, la finalul discuțiilor liderii sindicali au precizat că premierul i-a ascultat, dar nu a părut că a şi auzit ce au avut de spus.
„Vom boicota începutul anului şcolar”, au transmis liderii sindicali.
Conform sursei citate, aceştia au transmis că la 1 septembrie începe anul şcolar, dar se va stabili calendarul protestelor şi dacă vor începe sau nu cursurile în 8 septembrie, aşa cum ar trebui.
Mai mult, sindicaliştii avertizează că protestele vor continua şi vor avea o amploare din ce în ce mai mare.
Citiți și: Bolojan face praf și Educația. Se pierde calitatea actului de învățământ
Federaţiile sindicale din învăţământ „strâng semnături pentru abrogarea Legii Bolojan”
Pe finalul săptămânii trecute, mai precis vineri, 8 august, federaţiile sindicale din învăţământ transmiseseră că „strâng semnături pentru abrogarea Legii Bolojan”.
„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, în numele celor peste 250 000 de salariați ale căror interese le reprezintă au decis – în această perioadă de proteste zilnice în fața sediului Ministerului Educației și Cercetării generate de intrarea în vigoare a Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal bugetare – să uzeze de dreptul cetățenilor la inițiativă legislativă prevăzut de art.74 alin. (1) din Constituția României, revizuită.
În acest sens, am hotărât constituirea, din reprezentanți ai federațiilor noastre, a unui comitet de inițiativă legislativă pentru a declanșa procedura de strângere a 100.000 de semnături de la cetățeni cu drept de vot din cel puțin un sfert din județele țării, pentru susținerea unui proiect de lege privind unele măsuri în domeniul învățământului, prin care să se înlăture măsurile dispuse arbitrar, fără un studiu de impact, prin Legea nr. 141/2025 și care aruncă sistemul educațional în criză.
Având în vedere subfinanțarea cronică a învățământului și gravele probleme pe care Legea nr. 141/2025 le-a generat sistemului și salariaților săi, recurgem la acest demers de strângere de semnături pentru promovarea de către cetățenii cu drept de vot a unui proiect de lege.
Prin acest proiect de lege propunem abrogarea prevederilor privind majorarea efectivelor de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari, a celor privitoare la mărirea normei didactice de predare, a celor care reglementează un tarif la plata cu ora la un nivel mult inferior celui care s-a aplicat 28 de ani (de la data intrării în vigoare a Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic și până în prezent) și a celor referitoare la modificarea degrevărilor personalului didactic de conducere, de îndrumare și control. De asemenea propunem creșterea la 3 salarii de bază ale persoanei, a cuantumului primei de instalare neimpozabilă ce se acordă, începând cu anul școlar 2026-2027, personalului didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unități de învățământ aflate în zone din mediul rural, defavorizate sau izolate.”, transmiteau, între altele, reprezentanții celor trei federații sindicale din învățământ.