Cauta

Începe decarbonizarea orașelor. Se introduc taxe pentru accesul autoturismelor

Românii, forțați să se întoarcă la mersul pe jos, în numele decarbonizării

Pe lângă taxa de poluare mascată, introdusă prin intermediul rovinietei, românii vor fi obligați, în numele decarbonizării, să achite taxe pentru a putea circula în interiorul orașelor. Astfel, potrivit Legii privind mobilitatea urbană, publicată în Monitorul Oficial, autoritățile locale vor fi obligate să instituie așa-zisele zone cu nivel scăzut de emisie, care pot cuprinde orice zonă cu nivel de trafic ridicat și pentru care accesul cu autovehicule proprii va fi ori interzis, ori pe bani.

Comisia Europeană a găsit modalitatea de a-i determina pe români să renunțe la mașinile cu norma de poluare sub Euro 6 sau chiar 7, care se va introduce cât de curând. Astfel, țara noastră a fost forțată să adopte directivele europene, atât în ce privește achitarea unei taxe de poluare prin intermediul rovinietei, cât și o taxă de poluare pentru a putea circula în propriile localități. Ultima este și cea mai recentă, care apare în legea privind mobilitatea urbană durabilă, și care înseamnă, de fapt, o anihilare a autonomiei deplasărilor, prin interdicția de a circula cu autoturismele personale. Potrivit acestei legi, care transpune o directivă europeană, prioritate în circulație vor avea mersul pe jos, bicicletele și transportul în comun.

”Scopul legii este de a stabili condițiile necesare pentru un sistem de mobilitate durabil, echitabil, eficient și incluziv pentru realizarea unor condiții mai bune de mobilitate în zonele urbane și rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi și pentru creșterea siguranței rutiere în zonele urbane, utilizând soluții verzi și digitale”, se precizează în actul normativ. Cea mai importantă prevedere din lege este instituirea zonelor cu emisii scăzute în toate orașele și zonele metropolitane, care, practic, poate însemna și întreaga localitate, dacă așa stabilesc autoritățile locale.

”În vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier și a îmbunătățirii calității aerului și sănătății populației se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE). Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului”, se arată în lege.

În doi ani, totul se schimbă

Zonele cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se vor stabili de către autoritățile administrației publice locale și se vor aproba prin hotărâri ale consiliilor locale, hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, respectiv prin hotărâri ale consiliilor județene, după caz. În termen de doi ani de la publicarea acestei legi, adică în iunie 2025, toate autoritățile locale trebuie să stabilească și să aprobe aceste zone, care se marchează cu indicatoare și vor avea reguli și tarifele de acces al vehiculelor în interiorul acestora. Potrivit legii, ZNSE pot fi de două tipuri: ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, și ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliției locale. Totodată, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să evidențieze ZNSE în planurile de mobilitate urbană durabilă și/sau în planurile de urbanism.

Unde se duc banii din taxe

Tarifele de acces în aceste zone se constituie venituri la bugetul local al autorităților administrației publice locale care au instituit respectivele ZNSE.  Sumele anuale constituite venituri la bugetul local al autorităților administrației publice locale ca urmare a veniturilor obținute în urma aplicării ZNSE se raportează la autoritatea centrală pentru protecția mediului, până la data de 31 martie a anului următor, pentru anul precedent. Autoritățile administrației publice locale au obligația să aloce în fiecare an fonduri pentru investiții în proiecte pentru protecția mediului, în special pentru îmbunătățirea calității aerului, în sumă totală de cel puțin 75% din totalul veniturilor obținute în anul precedent din aplicarea tarifelor de acces. De asemenea, în interiorul perimetrului ZNSE va fi permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții: respectă standardele de emisii ale zonei, achită tariful aferent zonei sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei, cum este cazul transportului public și al vehiculelor Poliției, Pompierilor și Ambulanței.

Ultimele stiri

  • Aeroportul București-Sud va deservi peste 11 milioane de pasageri/ Băluță: Împreună am făcut primul pas – GALERIE FOTO
  • Șeful Casei Naționale de Pensii, anunț de ultimă oră pentru pensionari. Hotărârea, publicată în Monitorul Oficial
  • Nicușor Dan, complice prin pasivitate și dezinteres la dezastrul și jaful de la Arena Națională
  • Speranța gimnasticii românești între cei „100 de tineri pentru dezvoltarea României”
  • Candidatul AUR la Primăria Capitalei: Procurorii ne-au anunţat că au început urmărirea penală în urma plângerii la DNA împotriva lui Nicuşor Dan
  • Un bărbat înarmat care a încercat să incendieze o sinagogă din Franța, ucis de poliţie
  • Comunicat de presă COLEGIUL ECONOMIC ”VIILOR”
  • Prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni. Cum va fi vremea în prima parte a lunii iunie
  • Terifiant! Director de închisoare, asasinat. Primise ameninţări cu moartea de la deţinuţi
  • Planuri de călătorie date peste cap. Zeci de oameni au ratat zborul Cluj Napoca-Paris. Ce s-a întâmplat la aeroport
  • Exit mobile version