Noul Cod Fiscal impus prin asumare de Guvernul Ciolacu atrage o serie de amibiguităţi, printre care şi forma de impozitare a pensiilor de la Pilonul II.
Se creează premisele impozitării progresive a câștigurilor de capital din fondurile de pensii private, asimilate în mod eronat cu pensiile de serviciu.
Au fost asimilate în mod eronat
Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) atrage public atenția asupra unei ambiguităţi legislative în Codul fiscal, care crează premisele impozitării progresive a câştigurilor de capital din fondurile de pensii private (Pilonul II obligatoriu și III facultativ), asimilate în mod eronat cu partea necontributivă a pensiilor de serviciu (cunoscute public ca „pensii speciale”) începând cu 1 ianuarie 2024.
La acest moment, baza de impozitarea pentru Pilonul II și Pilonul III este suma întreagă plătită de fondurile de pensii private, adică o cotă de impozit de 10%, iar de la 1 ianuarie 2024, cetățenii care achită aceste fonduri de pensii riscă să fie impozitați doar pentru câștigurile de capital, conform Legii 309/2022, adică cu o cotă de impozit de 10%, 15% sau 20%, conform Legii 282/2023 care vizează pensiile speciale.
Se cere o Ordonanţă de Urgenţă
Asociația cere de la Guvern clarificări pentru Articolul 100 și Articolul 101, pentru a oglindi în mod corect diferența dintre principiul contributiv care guvernează prin excelență pensiile private și cel necontributiv al pensiilor speciale.
În esență, APAPR solicită menținerea cotei actuale de impozitare de 10% în locul aplicării cotelor de 15% sau 20%.
Doar pe Pilonul II, plățile sunt estimate să ajungă la 1 miliard lei în 2023, aproape cât suma de 1,1 miliarde lei plătită în cei 15 ani din perioada 2008-2022, iar ritmul de creștere exponențial este estimat să continue și anii următori.