De la realegerea lui Donald Trump, promisiunea sa electorală de a pune capăt rapid războiului Rusia-Ucraina a părut din ce în ce mai puțin realizabilă.
Este greu de imaginat că trimiterea mai multor arme în Ucraina și aplicarea mai multor sancțiuni Rusiei vor avea succes în obținerea păcii. Armata rusă își continuă înaintarea lentă, dar constantă, astfel încât Vladimir Putin ar putea foarte bine să fi ajuns la concluzia că țara sa ar trebui să insiste pentru o victorie și să sfideze orice propuneri occidentale pe termen scurt.
Cu toate acestea, viitoarea administrație de la Casa Albă are ocazia de a ieși din status quo și de a convinge Rusia să opreasă războiul. Potrivit Responsible Statecraft, ar trebui să includă stimulente în ceea ce privește regiunea arctică, ce îi vor capta garantat atenția lui Putin. O astfel de opțiune s-ar dovedi atractivă și pentru Trump, care abordează lumea prin prisma unui om de afaceri – și vrea încheie afaceri mari.
Ruta Mării Nordului
Prezența lui Putin la ceremonia din noiembrie de lansare a noului spărgător de gheață nuclear Chukotka – al patrulea dintr-o serie aproape de finalizare în 2025 – a stârnit puțină atenție în Occident, dar a demonstrat concentrarea președintelui rus asupra dezvoltării regiunii arctice. Destinația spărgătoarelor de gheață este Ruta Mării Nordului (NSR), care trece la nord de Rusia și leagă Europa de Vest de Asia-Pacific.
Pentru Putin, care se confruntă cu economice, regiunea arctică se află întotdeauna în fruntea agendei, deoarece reprezintă aproximativ 10% din PIB-ul Rusiei și 20% din exporturile sale. Analiștii energetici ruși propun să se multiplice exporturile de resurse rusești prin NSR de șase sau șapte ori, până la 200 de milioane de tone în următorii cinci ani.
Dar ambițiile Kremlinului pentru regiunea arctică merg mult dincolo de petrol și gaze. Creșterea economică a țării a fost întotdeauna blocată de simplul fapt că majoritatea fluviilor gigantice, cum ar fi Obi, Yenisei și Lena, curg toate spre nord în Arctica. Prin urmare, un NSR funcțional, cu navigație pe tot parcursul anului, reprezintă în mod logic cheia pentru deblocarea unei dezvoltări majore în interiorul vast și bogat în resurse și, în general, în Siberia – un obiectiv aproape la fel de vechi ca statul rus însuși.
Premiul Kremlinului
China a îmbrățișat, de asemenea, NSR prin „Drumul mătăsii polare” și a căutat să se asocieze strâns cu Rusia în Arctica. În ciuda progreselor treptate, analiștii chinezi și ruși sunt conștienți că pasajul arctic nu își va atinge niciodată adevăratul potențial fără sprijinul Occidentului. Acesta este motivul pentru care atenția asupra Arcticii este probabil să aibă cel mai mare efect asupra opririi războiului din Ucraina. Ruta de transport maritim îndelung căutată rămâne unul dintre puținele premii geo-economice pe care Kremlinul le prețuiește la fel de mult ca Ucraina.
SUA ar trebui să ridice sancțiunile care au fost aplicate împotriva proiectelor NSR. De asemenea, ar fi util dacă ar acționa pentru a facilita marilor companii europene de transport maritim, precum Hapag Lloyd și Maersk, să aprobe ruta.
Prin demararea negocierilor cu o componentă artică substanțială, Trump ar parafa o afacere la scară largă cu Putin: readucerea păcii în Europa de Est.