Dacă UE dorește să descurajeze o eventuală agresiune rusă, trebuie să facă o treabă mult mai bună în ceea ce privește deplasarea tancurilor, trupelor și munițiilor pe continent, a declarat generalul francez Bertrand Toujouse pentru Politico.
În timpul Războiului Rece, țările erau obișnuite să deplaseze echipamente militare, o sarcină care era „foarte simplă” la acea vreme, dar care „a devenit treptat extrem de complexă”. Generalul Toujouse, responsabilul Comandamentului terestru pentru Europa al armatei franceze, recent creat, susține că „este absolut esențial să readucem mobilitatea militară în mentalitatea europeană, iar pentru aceasta trebuie să ne antrenăm”.
Birocrație și infrastructură inadecvată
Dacă Rusia atacă o țară NATO, soldații europeni și americani ar trebui să ajungă cât mai repede posibil la flancul estic al alianței.
Dar există obstacole actuale în calea unei mișcări rapide: procese administrative lungi și fragmentate pentru a transporta material de război peste granițe; infrastructură inadecvată – inclusiv poduri și tuneluri – pentru vehicule blindate; și o lipsă de capacitate de transport, cum ar fi vagoanele de cale ferată.
În mai, miniștrii de externe ai UE au îndemnat capitalele să pună în aplicare angajamentul blocului privind mobilitatea militară, care include angajamente de a investi în infrastructură și de a asigura accesul prioritar al forțelor armate la rețelele rutiere și feroviare.
În iunie, Franța a anunțat că se va alătura unui acord semnat deja de Polonia, Germania și Olanda pentru a crea un coridor de tranzit militar. În iulie, Grecia, Bulgaria și România au semnat o scrisoare de intenție pentru cooperarea transfrontalieră în domeniul mobilității militare.
Armata franceză a realizat cât de dificilă este traversarea Europei în primăvara anului 2022, când a desfășurat un batalion în România ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina.
„Am descoperit amploarea birocrației administrative. Există un război în Ucraina, dar funcționarii vamali explică faptul că nu ai tonajul corect pe axă și că tancurile tale nu au voie să traverseze Germania”, își amintește Toujouse. „Este pur și simplu de necrezut”.
Franța a desfășurat trupe în România ca parte a unui efort mai amplu al NATO de a-și consolida apărarea în est și speră să folosească rotația regulată a trupelor și echipamentelor pentru a reînvăța metodele transportului militar.
Cea mai practică modalitate de a muta tancurile
Toujouse a recunoscut că îmbunătățirea mobilității militare nu va fi ușoară, deoarece normele de transport și vamale sunt în mare parte o prerogativă națională. „Atacați sincer suveranitatea statului” atunci când abordați chestiuni „destul de sensibile”, cum ar fi cine poate tranzita o țară, taxele vamale și ce fel de arme pot fi încărcate, a spus el.
Generalul vrea ca factorii de decizie să se concentreze mai întâi pe transportul feroviar. „Căile ferate sunt încă de departe cea mai practică modalitate de a muta tancurile. Aici trebuie să ne concentrăm”.
O idee este reducerea taxelor de acces. Toujouse a declarat că, în prezent, armata franceză trebuie să plătească 30 de milioane de euro pe an pentru a garanta accesul non-stop la trenurile transcontinentale.
Și Franța trebuie să-și îmbunătățească infrastructura de transport.”Atunci când o brigadă spaniolă sau portugheză va dori să tranziteze Slovacia, există o mare probabilitate ca aceasta să treacă prin Franța”.
De asemenea, trupele americane exersează în mod regulat deplasarea soldaților și a vehiculelor prin Europa și testează adesea porturile franceze.
Generalul american în retragere Ben Hodges – fost comandant al Armatei SUA în Europa – a afirmat că anexarea Crimeei de către Rusia în 2014 a fost „un semnal de alarmă” cu privire la necesitatea de a îmbunătăți mobilitatea militară.
De atunci, „au existat îmbunătățiri, dar acestea sunt în principal sub forma recunoașterii faptului că există o problemă”.