AcasăNewsUrsula și GPS-ul

Ursula și GPS-ul

Sintagma principala a Aviației este “Safety first” (Siguranța înainte de toate!) iar ea privește tot ce ține de subiect de la avioane, personal, navigație aeriană, reguli etc până în cele mai mici amănunte conexe.

Una din cerințele majore ale aviației este siguranța zborului pe rute și în procedurile de navigație publicate de către fiecare autoritate aeronautică națională pentru decolare și aterizare

Ce este și ce vrea sistemul GPS/ GNSS?

La început au fost busola magnetică și harta geografică, adică dat fiind capabilitățile avioanelor de atunci piloții se orientau cu acestea două plus ceva stele noaptea. Navigația aeriană a evoluat la fel de rapid ca și aviația însăși fiind evident ca una fără alta nu puteau exista.

Rând pe rând au apărut căile aeriene și “bornele” lor adică mijloace de radionavigație tip baliza amplasate la sol care emiteau un semnal radio pe o frecvență publicată și care ajuta piloții să afle pe ce direcție față de valiza sunt și la ce distanță uneori în funcție de tipul acesteia. Astăzi ultima metodă se numește metoda clasică și este din ce în ce mai rar cunoscută și folosită deși nu a fost scoasă din uz, chiar dacă se folosește radionavigația electronică iar multe astfel de “borne” au fost eliminate în timp. În plus harta de navigație aeriană clasică nu a fost eliminată tocmai în scopul asigurării unui back-up.

Odată cu apariția și folosirea pe scară largă a sateliților civili și militari deopotrivă în aviație, a crescut precizia zborurilor pe ruta dar și în procedurile de decolare, apropiere și aterizare.
Sistemul de tip GPS/GNSS creat de americani , a fost inițial lansat în aviația militară, și pus apoi gratuit la dispoziția aviației civile iar în final a ajuns până la ceasul, telefonul sau tableta oricărui deținător de astfel de device-uri. Acest sistem se bazează pe sateliți și folosește minim trei ca prin triangulație să dea locul exact unde se află avionul, device-ul etc.

MAI trebuie însă să știm si ca sistemul GPS/GNSS este mai puțin precis la aterizare decât cel ILS

Bruiajul electronic al sistemului GPS/GNSS

Fiind un sistem de navigație folosit la scară largă în zona militară pentru dirijarea avioanelor, rachetelor, dronelor, tirurilor de artilerie, localizare ținte, trupe etc au apărut conform sintagmei “Orice arma are nasul ei!” și măsuri de contracarare.

Astfel tehnicile de bruiaj și „GPS spoofing”, care au rolul de a distorsiona sau împiedica accesul la sistemul de navigație prin satelit, au fost de la început folosite început de către serviciile militare și de informații pentru a apăra locuri sensibile.

Aceste măsuri sunt variate și multe dar principala rămâne totuși bruiajul electronic care poate fi făcut din cosmos cu sateliți militari, din aer cu avioane special echipate și de la sol cu stații și personal specializat. Astfel metoda de „GPS spoofing” constă în transmiterea unui semnal care manipulează datele sistemului de poziționare globală (GPS), inducând astfel în eroare un receptor GPS cu privire la locația sa reală.

Problema de bază este a insa aceea ca nu poate fi afectat doar un utilizator unic identificat și determinat ca și țintă ci bruiajul afectează toți utilizatorii din acea zonă astfel încât în cazul aviației sunt afectate direct toate aeronavele civile.

Personal am experimentat direct următoarea situație: zburam noaptea dinspre TelAviv și la circa 200 de mile marine în largul Mediteranei am văzut foarte clar cu ochiul liber portavionul american deplasat în zona cu ocazia luptelor recente. Încercând să fac o poză cu un telefon IPHONE în fotografie nu se vedea aproape nimic situație repetată și în cazul folosirii unor telefoane cu Android

Zborul Ursulei cu bucluc

Șefa UE a zburat de curând în Bulgaria și în cadrul programului ei oficial a trebuit ca avionul său să aterizeze la aeroportul din Plovdiv.

Pe parcursul zborului din Bulgaria au apărut în cockpitul avionului informarea automată de GPS LEFT/RIGHT FAIL, care informează piloții ca sistemele au cedat. Conform checklistului general valabil în astfel de situații, piloții au trecut la navigația clasică publicată.

În acest sens există convorbirile radio publicate de către Europa Liberă și asupra cărora personal am ceva dubii referitoare la corectitudinea transcrierii și traducerii lor. Astfel:

Pilot: „Nu mai avem informații GPS, Ne puteti direcționa radar pentru apropiere finală ILS?” („We have no information from GPS, can we have vectors for ILS final?”) Corect se traduce “vectoriza” nu “direcționa” iar pentru o înțelegere generală se poate folosi “dirija”. Acțiunea presupune o dirijare radar de la sol a avionului până la interceptarea procedurii publicate de ILS.

Pilot: „Nu ne puteti asigura asistența radar?” („You are not able to provide us radar vectors?”)

Turn de control: „Nu avem radar” („We don’t have radar”)

Pilot: „Vă mulțumesc pentru ajutor. Am avut probleme cu GPS-ul și de aceea am fost nevoiți să procedăm neconvențional.” („Thank you for support. We had GPS issues on our flight, that’s why we had to proceed unconventional”)

Turn de control: Ok, nicio problemă, bine ați venit („Ok, no problem, welcome”).

Din analiza lor rezultă ca:

– nu a fost folosită procedura de aterizare tip RNAV bazata pe folosirea sistemului GPS/GNSS
– echipajul a cerut dirijare radar pentru apropiere a in nederea aterizării
– avionul nu a putut fi ghidat de la sol cu radarul de apropiere deoarece
aeroportul din Plovidiv nu are așa ceva în dotare
– echipajul a folosit harta de apropiere ILS (Instrumental Landing System) pentru apropiere și aterizare
– problemele legate de sistemul GOS/GNSS au fost întâmpinate pe parcursul zborului nu în acel moment
La ora 17:34 avionul Ursulei von der Leyen a aterizat cu bine.

Sosiile lui Pinocchio

Acest incident minor a stârnit valuri de cerneală și vorbe demne de Pinocchio și iată câteva mostre spilcuite de prin mass media

“ Bruiaj rusesc
Ursula von der Leyen, care venea din Polonia, a aterizat în siguranță duminică după-amiază la Plovdiv, după ce avionul în care se afla nu a folosit sistemele electronice de navigație ale aeroportului bulgar.”
Autorul evident este fiul lui Pinocchio neștiind ca sistemul ILS folosit este tot electronic

“Comisia Europeană a confirmat luni că sistemul GPS al avionului în care era Ursula von der Leyen a fost bruiat, potrivit unui purtător de cuvânt.”
Interesant! Doar al lui sau toată zona? De unde se informează oare purtătorul acesta de cuvânt neștiut după nume ca să nu candideze la premiul Pinocchio?

“Bulgaria a informat Comisia Europeană că suspectează că incidentul a fost „o interferență flagrantă” din partea Rusiei, a menționat același oficial.”
Același individ cu o altă trăsnaie!

„Am primit informații de la autoritățile bulgare că suspectează că acest lucru s-a datorat unei interferențe flagrante din partea Rusiei. Desigur, suntem conștienți și obișnuiți cu amenințările și intimidările care sunt o componentă obișnuită a comportamentului ostil al Rusiei”, a spus Arianna Podesta, purtător de cuvânt adjunct al Comisiei Europene.
Uups! Acum știm cu o cheamă pe fiica lui Pinocchio!

„Acest incident subliniază de fapt urgența misiunii pe care președinta o desfășoară în aceste zile în statele membre din prima linie. Acolo, ea a văzut cu ochii ei provocările zilnice reprezentate de amenințările venite din partea Rusiei și a aliaților săi”, a mai spus ea.”
Tante matale ce tragi pe nas?

“Guvernul Bulgariei a confirmat incidentul și a menționat că „a avut loc o neutralizare a semnalului satelitului care furniza informații sistemului de navigație GPS al aeronavei”.
Pe bune? Și satelitul a fost neutralizat cum , de unde și de cine?

“Aeronava a aterizat fără sistemele GPS
Incidentul este descris de trei oficiali care au vorbit cu cotidianul Financial Times sub protecția anonimatului ca fiind o operațiune de interferență rusă.”
Erau toți Doamne și toți trei, nepoții lui Pinocchio !

„Întregul sistem GPS din zona aeroportului a încetat să funcționeze”, a declarat unul dintre oficiali.”
Și tu nenea ce tragi pe nas?

“După ce a survolat aeroportul timp de o oră, pilotul avionului a luat decizia de a ateriza manual, folosind hărți analogice, mai scrie FT. „Incontestabil a fost o interferență”, a adăugat oficialul.”
Gaga este o viață gaza pe lângă acest oficial ascuns sub protecția anonimatului deși i se vede nasul lung de la Bruxelles!

Întrucât există o lipsă de soldăței de lemn cu nasul mare solicităm ca păpușile de lemn rusești Matrioșca să conțină câte unul în interior pentru ca să putem citi și noi niscaiva știri corecte.

Hărțile publicate la aeroportul Plovdiv atât pentru procedura RNP bazata pe GPS/GNSS cat și pentru procedura ILS:

author avatar
Cezar Osiceanu
Studii - școala generală cu predare în limba chineză - ⁠Liceul de aviație București specializarea motoare de avion - Școala Militară de Aviație Bobocu-Buzau - ⁠Facultatea de drept Dimitrie Cantemir București - ⁠masterat în drept intern și internațional al afacerilor - ⁠doctorand în management al Universității Valahia Târgoviște - ⁠pilot profesionist cu o experiență de peste 16.000 ore de zbor acumulate în 45 de ani pe 14 tipuri și modele de avioane - ⁠membru al Clubului Român de Presă din anul 2000 și al Clubului de Presă de la înființare - ⁠arbitru chinologic internațional și proprietar al celei mai mari canise de câini ciobănești românești mioritici - ⁠creatorul și realizatorul campaniei de omologare internă și internațională a raselor de câini ciobănești românești mioritic și carpatin
297 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger