În cadrul conferinței Webdidactica „Conștient, nu dependent – Educația, prima linie în lupta antidrog”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, unul dintre cele mai apăsătoare mesaje a venit din partea școlii, prin vocea Adrianei Iancu, director al Școlii Gimnaziale Nr. 206 din București. Aceasta a vorbit deschis despre nevoia urgentă ca educația să-și asume un rol coerent și coordonat în prevenirea consumului de droguri: „Școala românească își caută direcția din perspectiva consumului de droguri. Nu are o direcție clară și acesta este un lucru grav.”
Adriana Iancu a avertizat că, deși fenomenul nu este generalizat, tendința de a-l minimaliza este periculoasă: „Nu putem să vorbim despre un fenomen, dar nici nu putem să negăm. Tendința actuală este să credem că nu există, dar consumul ocazional sau constant în unele școli nu mai poate fi ignorat.”
În opinia sa, este nevoie de un proiect național, coerent, cu implicare instituțională la toate nivelurile – de la directori de școli, la inspectorate și Ministerul Educației: „Nu este un subiect peste care să treci cu superficialitate. Trebuie să ne concentrăm pe prevenție și să aducem împreună părinții, cadrele didactice și societatea civilă.”
Un aspect esențial subliniat de directorul școlii a fost necesitatea implicării familiei: „Noi profesorii suntem familia de la școală. Dar dacă părinții nu vin în sprijinul nostru când semnalăm o problemă, nu ne putem descurca.”
Totodată, Adriana Iancu a tras un semnal de alarmă asupra lipsei de programe pentru timpul liber al elevilor: „Elevul lăsat fără preocupare după școală riscă să meargă în direcții periculoase. Prevenția înseamnă și să știm ce fac copiii după ce ies din clasă.”
Vârsta critică, spune ea, este cea din ciclul gimnazial: „Elevii nu au maturitatea necesară pentru a discearne corect. Lucrurile se agravează odată cu intrarea la liceu.”
În contextul acestor realități, campania „Conștient, nu dependent” inițiată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a fost prezentată ca un model de acțiune concretă și coordonată, un exemplu de implicare a societății civile în sprijinul educației și al copiilor. Înregistrarea integrală a conferinței poate fi urmărită pe canalul de YouTube al Fundației Dan Voiculescu.