AcasăNewsSărbători cu buget chibzuit și cu ochii pe oferte! Studiu: Bugetul alocat cumpărăturilor scade cu 10% în 2025

Sărbători cu buget chibzuit și cu ochii pe oferte! Studiu: Bugetul alocat cumpărăturilor scade cu 10% în 2025

Sărbători cu buget chibzuit și cu ochii pe oferte! Studiu: Bugetul alocat cumpărăturilor scade cu 10% în 2025 - Ziarul National(sursa foto: realitatea.net)

Cum până la Crăciun mai sunt doar câteva zile, nu e de mirare că mai toată lumea e în căutarea cadourilor perfecte pentru a le oferi celor dragi, cu ocazia Sărbătorilor de iarnă. Pregătirile pentru Crăciun sunt în toi, chiar dacă față de anul trecut sunt cheltuieli mai mari, dat fiind faptul că multe produse s-au scumpit considerabil.

Ca atare, nu sunt deloc puțini cei care își chibzuiesc bugetul, pentru a putea face față cheltuielilor de la sfârșit de an, din așa-numita „lună a cadourilor”.

Bugetul alocat cheltuielilor de sărbători scade cu aproximativ 10%, în acest an, comparativ cu anul anterior, în condițiile în care trei sferturi dintre cumpărători (77%) se așteaptă la prețuri mai mari pentru produsele de sezon, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2025, dat publicității miercuri, citat de Agerpres.

Din analiza de specialitate rezultă că hainele și accesoriile rămân pe primul loc în preferințele cumpărătorilor ca sumă alocată (20% din total), dar cardurile cadou câștigă teren (17%, plus patru puncte procentuale față de anul trecut), în timp ce bugetul alocat produselor electronice scade la 12%, de la 15%, în 2024.

Cu ochii pe oferte la cumpărăturile de sărbatori

Pe de altă parte, în acest an tot mai mulți cumpărători (47%, față de 39% în 2024) aleg să ofere cadou experiențe (cum ar fi mese la restaurant, bilete la evenimente, acces în centre de relaxare etc.), motiv pentru care cheltuielile de acest tip ar urma să scadă mai puțin (cu 6%) față de anul trecut decât cele alocate articolelor de retail (-14%).

Totodată, studiul relevă faptul că șapte din zece cumpărători urmăresc mai multe canale pentru a identifica oferte, iar 68% intenționează să utilizeze instrumente digitale (social media – 59%, inteligența artificială generativă – 33%, comparatoare de prețuri și chatboturi) pentru cumpărăturile de sărbători.

Generația X intenţionează să cheltuiască mai mult anul acesta de sărbători

Totodată, pe categorii de vârstă, reprezentanții Generației X (între 45 și 60 de ani) sunt singurii care intenționează să cheltuiască mai mult anul acesta de sărbători decât anul trecut (cu 3%), în timp ce tinerii din Generația Z (între 18 și 28 de ani) au în plan să aloce cu 34% mai puțin în acest scop decât în urmă cu un an.

De asemenea, aceștia din urmă sunt mai predispuși să caute oferte (95%), dar apelează și la social media (74%), la inteligența artificială (43%) și la influenceri pentru a identifica prețurile cele mai bune.

Nu în ultimul rând, ar fi de menționat că reprezentanții Generației Z sunt cei mai interesați de bunurile de lux (57%, față de 44% din totalul participanților la studiu), mergând pe considerentul că acestea reprezintă o investiție valoroasă.

Câți dintre cumpărători consideră stresant procesul de achiziționare a cadourilor

Datele centralizate arată că magazinele online atrag, și anul acesta, cea mai mare parte a bugetului alocat de sărbători (56%), dar cele fizice rămân preferate pentru cumpărarea alimentelor și băuturilor (82%), produselor de casă și bucătărie (56%) sau hainelor și accesoriilor (55%).

Și nu e singurul aspect ce iese la iveală în urma acestui studiu. Sunt destul de mulți cei care văd ca stresant procesul de cumpărare a cadourilor de sărbători, dar și cei care se arată nu tocmai mulțumiți de ritmul de livrare a produselor – în cazul compărăturilor online.

Concret, 58% dintre cumpărători consideră stresant procesul de achiziționare a cadourilor de sărbători, iar 77% sunt nemulțumiți, când fac cumpărături online, în special din cauza ritmului lent de livrare (37%) sau a stocurilor insuficiente (36%). În aceste condiții, cumpărătorii ar aprecia dacă comercianții i-ar ajuta să aleagă cadourile cele mai potrivite (45%) sau dacă le-ar pune la dispoziție liste de produse preferate (wish list) sau de cadouri (25%).

E de precizat faptul că studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2025 a fost făcut în rândul a aproape 4.300 de consumatori din SUA și analizează comportamentul de consum al acestora în perioada sărbătorilor de iarnă.

author avatar
Andrei Coman
25 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

spot_img