Deși raportul de inspecție fiscală la șantierul naval Damen Mangalia a depistat nereguli grave la prețurile de transfer, cu sume de 55 milioane de euro nejustificate, măsurile luate de statul român, acționarul majoritar pe hârtie, au fost inexistente. Acum olandezii, care au deținut managementul operațional, susțin că au datorii de peste un miliard de lei, mai mult de 90% fiind către firma mamă din Olanda.
Marea problemă invocată de ANAF în ce privește imposibilitatea de a stopa externalizarea profiturilor firmelor străine a fost dificultatea depistării neregulilor la prețurile de transfer, metoda clasică de fentare a bugetului statului român.
De data aceasta, însă, la șantierul naval Damen Mangalia, unde statul deține 51% din acțiuni, ANAF a reușit să descopere 55 milioane de euro dispărute prin prețuri de transfer nejustificate. Ce măsuri s-au luat? Niciuna care să aibă efect. Ministerul Economiei și-a angajat casă de avocatură pentru Curtea de Arbitraj, unde susține că ar avea șansă de câștig cu raportul de la ANAF. După șase ani în care nu au respectat nimic din punctele la care s-au angajat, olandezii de la Damen au cerut insolvența și invocă acum că au datorii de peste un miliard de lei, marea majoritate din acești bani către firma mamă din Olanda.
”Olandezii zic că se retrag, dar dețin în continuare 49% din acțiuni și dețin în continuare și managementul operațional. Presupun că vor să preia tot pachetul de acțiuni, în contul acelor datorii pe care le au chiar la firma mamă Damen din Olanda. Dar și alea sunt sub semnul întrebării, pentru că raportul de inspecție fiscală din această vară a relevat cel puțin 55 milioane de euro care nu se justifică privind prețurile de transfer practicate în interiorul grupului Damen. Aceste sume ar fi trebuit să fie în contul societății și atunci nu se mai ajungea la insolvență”, ne-a declarat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia.
Unde este DNA?
Sindicaliștii spun că se așteptau ca, după raportul de inspecție fiscală, cu acea sumă enormă de 55 milioane de euro, să vadă niște anchete, arestări, DNA, dar nu s-a întâmplat nimic.
”Ministerul Economiei spune că face demersuri, că se judecă la Curtea de Arbitraj, unde sunt șanse de câștig datorită raportului de inspecție fiscală, dar astea sunt chestiuni teoretice, pentru că vom vedea ce se întâmplă poveste 2-3 ani, când se va termina procesul. Singurul lucru concret făcut a fost trecerea terenului de 80 de ha, pe care se află șantierul naval, din patrimoniul societății, în administrarea Ministerului Economiei, pentru ca acest activ important al statului să fie oarecum protejat, să nu fie luat de investitorul străin. Exista riscul ca Damen, în contul acelor datorii, din care o parte nu se justifică, potrivit raportului ANAF, să preia și acțiuni, și tot. Se pare că aceasta este strategia olandezilor, pentru că, dacă nu ar fi avut o astfel de strategie, ar fi plecat de anul trecut și și-ar fi vândut acțiunile. Numai coreenii au făcut investiții de 300 milioane de euro în șantier, iar olandezii au luat 51% inițial, apoi au rămas cu 49%, cu 26 milioane de euro”, ne-a mai precizat președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia, Laurențiu Gobeajă.
Niciun vinovat
Șantierul Naval 2 Mai SA (acționar majoritar la Damen Mangalia), a arătat, la adunarea creditorilor, faptul că administratorul judiciar provizoriu a omis să întocmească în mod corespunzător și în termen raportul privind cauzele și împrejurările care au contribuit la starea de insolvență a Damen Shipyards Mangalia SA.
”Raportul cauzal trebuia să aibă în vedere că DSMa și Damen nu au respectat regulile cu privire la prețurile de transfer, încălcând prevederile legislației române și cele ale contractului de asociere. Această conduită a determinat crearea unei pierderi semnificative, estimată la cel puțin 55 milioane EUR, care reprezintă o sumă de care DSMa ar fi beneficiat în mod efectiv dacă regulile privind prețurile de transfer ar fi fost respectate”, a semnalat Șantierul Naval 2 Mai SA.