Romania ar putea sa atraga 75 de milioane de euro, bani europeni, pentru proiectul de transport Autostrada maritima, din zona Marii Negre.
O oportunitate de care ar trebui sa profite CFR Marfa, insa nu mai are cu ce: de peste 7 ani, feriboturile Eforie si Mangalia, care aduceau, anual companiei un profit de 2 milioane de euro, zac nefolosite, din 2008, in Portul Constanta Sud-Agigea.
Cele doua nave romanesti asigurau transportul de marfa spre Turcia si Georgia, au un deplasament de 12.000 tdw, fiecare, si pot incarca la bord 100 de vagoane de marfa sau 80 de TIR-uri.
“Inceperea acestui trafic peste Marea Neagra ar insemna cel putin o dublare a volumelor de containere care sunt tranzitate anual prin Portul Constanta, de la 700.000, la peste 1.500.000 de containere”, spune directorul CFR Marfa, Mihut Craciun. “Am vazut planul de dezvoltare al portului care se incadreaza perfect in ceea ce dorim noi sa facem”, il completeaza si Brian Simpson, oficialul Comisiei Europene.
Intentiile de a reconecta tara noastra la liniile maritime regulate Constanta –Samsun(Turcia), Batumi(Georgia) si la legatura cu marile porturi din Europa( inclusiv pe cale fluviala), se mai lovesc de o problema: echiparea navelor cu motoare care vor folosi gazul natural lichefiat si constructia unui terminal, la Constanta, pentru acest tip de combustibil. “Sunt nave care nu pot sosi in Portul Constanta pentru ca nu pot fi alimentate cu acest combustibil”, a explicat Dan Tivilichi, directorul Administratiei Porturilor Maritime Constanta.
Proiecte ar fi, insa indiferenta statului roman costa scump CFR Marfa si portul Constanta: cele doua feriboturi ruginesc legate la cheu, sub sechestrul fiscului, fiind practic ultimele, din cele 300 de nave ale flotei comerciale romane.