Google a fost atacat de grupurile europene de consumatori, care acuză gigantul american că îi pune pe utilizatori pe „o cale rapidă de supraveghere” atunci când își deschid un cont.
Este posibil ca unitatea Alphabet să încalce legea privind protecția vieții private prin direcționarea oamenilor către un sistem intruziv, „în care tot ceea ce fac este monitorizat și exploatat de către mastodontul digital”, potrivit organizației regionale a consumatorilor BEUC, care coordonează acțiunile a 10 grupuri naționale împotriva companiei.
“Printr-o combinație de design înșelător, limbaj neclar, alegeri înșelătoare și informații lipsă, procesul de înregistrare a contului Google este conceput pentru a-i determina pe consumatori să permită o prelucrare extinsă și invazivă a datelor lor”.
Potrivit Bloomberg, BEUC, cu sediul la Bruxelles, a declarat că membrii din Grecia, Franța, Slovenia, Norvegia și Cehia au depus plângeri la autoritățile locale de reglementare.
Alții au informat autoritățile cu privire la practicile companiei, în timp ce o organizație germană a trimis un avertisment către Google înaintea unui potențial proces.
Regulamentul general al Uniunii Europene privind protecția datelor, sau GDPR, împuternicește autoritățile de reglementare să aplice sancțiuni de până la 4% din veniturile anuale ale unei companii.
Acesta a transformat autoritatea de supraveghere din Irlanda în principalul organism de reglementare al blocului care anchetează zeci de firme puternice din domeniul tehnologiei din SUA cu baze europene în această națiune – cum ar fi Meta Platforms Inc.
Autoritățile naționale își păstrează, de asemenea, anumite competențe pentru a interveni în cazurile care afectează consumatorii locali.
Google a declarat că prezintă acum diferite opțiuni atunci când cineva creează un cont nou „pentru a-i ajuta pe oameni să facă alegeri în funcție de condițiile lor”.
BEUC a precizat că în unele cazuri utilizatorii sunt forțați să-și creeze un cont Google atunci când doresc să folosească unele dintre produsele și serviciile companiei, de exemplu când cumpără un smartphone bazat pe sistemul Android.
Etapa de înscriere este un „punct critic” care dictează modul în care vor funcționa conturile. Cu un singur pas, sau „personalizare expresă”, utilizatorul configurează toate setările contului „care alimentează activitățile de supraveghere ale Google” și nu există nicio opțiune „de a dezactiva toate setările cu un singur click”.
Dacă doresc o opțiune mai prietenoasă cu confidențialitatea, utilizatorii trebuie să „navigheze printr-un proces mai lung și un amestec de opțiuni neclare și înșelătoare”.