Modificarile pe care Politia Romana intentioneaza sa le aduca legislatiei rutiere au pus pe jar toataa suflarea soferilor din tara. Analizate in detaliu, schimbarile cu pricina nu sunt atat de draconice pe cat s-a lasat sa se inteleaga.
De cand politistii au anuntat ca vor veni cu un nou Cod Rutier, toata lumea isterizeaza. Franturi de informatii sunt preluate si transformate in adevarate bombe menite sa-i exaspereze pe soferi. Amenzi exorbitante, confiscari de masini, arestari au bagat deja spaima in conducatorii auto. Pentru a face lumina in legatura cu acest proiect controversat, “National” a solicitat date exacte de la seful Politiei Rutiere, Lucian Dinita.
Amenzile
Din start, Dinita infirma informatiile potrivit carora amenzile se vor da in functie de venitul soferului sau de automobilul pe care-l conduce (proprietarii masinilor de lux, taxati suplimentar – n.r). “Dorim intr-adevar sa introducem amenzi mai aspre, dar cuantumul nu-l stabilim noi, ci Parlamentul. In ceea ce priveste amendarea in functie de venit aceasta este o aberatie. Cum verific eu ce venit are soferul pe care l-am oprit in trafic? Iar daca unul are masina, dar nu are niciun venit, nu-l mai amendez niciodata?”, a declarat Dinita, amintind insa ca in Italia si Elvetia amenzile pentru viteza excesiva ajung si la 6.000 de euro. Mai mult, acesta a mai precizat ca italienii confisca masinile care circula cu peste 200 de kilometri la ora, considerandu-le arme. “Falsa a fost si stirea privind confiscarea masinilor. Legislatia nu ne permite”, a mai adaugat seful Politiei Rutiere.
Contestatiile
O alta modificare despre care Dinita sustine ca a fost gresit inteleasa se refera la contestarea amenzilor. “Aceasta posibilitate nu dispare din noul Cod Rutier. Mai mult, perioada de 15 zile in care se depune contestatia ramane aceeasi. Doar ca soferul va fi obligat sa plateasca amenda si apoi sa o conteste”, a explicat seful Politiei Rutiere.
Punctele de penalizare
Prin eliminarea punctelor de penalizare se incearca o armonizare cu legislatia europeana, sustine Dinita. Totodata, acesta a precizat ca sanctiunea cu pricina nu si-au atins scopul, soferii neschimbandu-si conduita in trafic. “Statele europene au renuntat la aceasta sanctiune. Prin urmare, daca opresc un sofer strain in trafic si ii aplic punctele nu am unde sa le transmit din moment ce la el in tara acestea nu exista”, a mentionat Dinita.
Linia continua
In ceea ce priveste sanctiunea aplicata soferilor care incalca linia continua, aceasta se va aplica in functie de situatie. “Daca soferul are de depasit un obstacol (o goapa, un autoturism oprit) si trebuie sa-l ocoleasca trecand peste linia continua nimeni nu-l va amenda si nu-i va lua permisul”, a explicat seful Politiei Rutiere.
Proprietarul plateste
“Amenda se va eminte pe numele proprietarul a carei masina a fost inregistrata cu un aparat de monitorizare. Ulterior, in cazul in care nu s-a aflat la volanul masinii, acesta isi poate recupera paguba de la cel care a condus-o”, a declarat Lucian Dinita.
Doar 90 de zile cu masina neimatriculata
Pentru ca posesorii de masini inmatriculate in Bulgaria s-au simtit discriminati, seful Politiei Rutiere a precizat ca masura privind limitarea dreptului la circulatie nu-i vizeaza doar pe ei. “Nu este vorba doar de masinile achizitionate din Bulgaria, ci de masinile din tot spatiul comunitar. Masini cumparate de romani, care intocmesc un act notarial de imprumut cu titlu de utilitate si care, da, trebuie inmatriculate in tara in termen de 90 de zile”, a mentionat Dinita.
Scandalagii si vitezomanii, fara permis
Smecherasii din trafic care ii agreseaza verbal sau fizic pe ceilalti participanti, precum si soferii care calca la blana pedala de acceleratie vor ramane fara permis de conducere. “Luam in calcul chiar si marirea perioadei de suspendare a permisului”, ne-a mai spus Lucian Dinita.