Dupa doi ani de recesiune in urma blocajului investitiilor occidentale din cauza anexarii Crimeii, rusilor le-a revenit pofta de consum: Ikea si Leroy Merlin, printre cei mai importanti retaileri, au inceput sa pompeze miliarde de dolari in fabrici si magazine noi.
Compania franceza Leroy Merlin, primul vanzator cu amanuntul de bricolaj din Europa (detinuta de familia Mulliez, care mai detine hipermarketurile Auchan si magazinele Decathlon si Kiabi), deja a anuntat ca va cheltui nu mai putin de 2 miliarde de euro pentru a creste de peste doua ori numarul de magazine din Rusia.
Ikea va investi, in urmatorii 5 ani, 1,6 miliarde de dolari in magazine. Producatorul suedez a deschis, luna trecuta, in apropiere de Sankt Petersburg o noua fabrica de mobila care a costat 60 de milioane de dolari si intentioneaza sa deschida un al treilea Mega mall in zona. Intentia a fost confirmata de Walter Kadnar, directorul Ikea in Rusia: “Este momentul pentru investitii. Cred cu tarie in potentialul pe termen lung al pietei rusesti”.
Desi General Motors a renuntat la operatiunile din Rusia, oprind vanzarile si chiar productia modelelor Opel si Chevrolet, alte companii americane nu vor sa lase din mana potentialul urias al acestei piete: Pfizer si Mars au anuntat ca vor construi unitati de productie noi.
Tendinta companiilor mari de a-si mari investitiile in Rusia a putut fi observata inaintea victoriei lui Donald Trump la alegerile prezidentiale din Statele Unite, o situatie avantajoasa pentru oficialii de la Kremlin in relatiile cu administratia americana.