Optimizarea SEO sau optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare precum Google (cel mai mare si cel mai utilizat astfel de „instrument” virtual la nivel atat national, cat si global) presupune procesul de promovare online a brandurilor, prin care acestea sunt „ridicate” in topul paginilor cu rezultate returnate in urma unei cautari specifice efectuate de catre internauti.
Cu alte cuvinte, cu cat brandurile respective vor obtine o pozitie mai inalta in cadrul acestui top (SERPs – paginile cu rezultate returnate, in cazul Google), cu atat mai mult acestea, prin site-urile pe care le detin si care le reprezinta in mediul virtual, fie ca vorbim de magazine online sau pagini de prezentare, vor deveni mai vizibile pentru utilizatorii de Internet.
Acestia din urma joaca totodata si rolul de potentiali clienti / adepti ai unui brand sau ai altuia, iar sansele de a obtine astfel trafic organic si implicit incasari, prin implementarea procesului de optimizare SEO, vor spori direct proportional. Altfel spus, prin obtinerea unui loc fruntas in SERPs, de pilda, Search Engine Optimization urmareste, ca scop final, cresterea ratei de conversie e-commerce (cresterea nivelului de incasari pentru brandul respectiv prin convertirea lead-urilor, a internautilor interesati de o anumita oferta, in cumparatori propriu-zisi).
Procesul de optimizare SEO „vaneaza”, intr-adevar, traficul organic (de calitate), care poate fi interpretat drept trafic obtinut „natural”, fiind neplatit, comparativ cu „adversarul” de tip PPC (Pay Per Click – campanii de promovare constand in anunturi plasate direct in cadrul motoarelor de cautare, prin intermediul serviciilor publicitare precum Google Ads).
Cu toate acestea, chiar daca la inceputurile sale simpliste, procesul de optimizare SEO viza exclusiv aspecte tehnice, de-a lungul timpului acesta a evoluat substantial, iar in prezent implica atat actiuni tehnice on-page (pe site), cat si content marketing on-page si off-page (pe alte pagini web) – pentru a aduce site-ul in cauza printre primele rezultate organice din Google.
Aparitie si evolutie
Inainte de a evolua, insa, trebuie notat ca acest concept si-a facut aparitia incepand cu anii ‘90, odata cu primele website-uri, ca o subcategorie a marketingului online de tip SEM. Conceptul de optimizare SEO a luat nastere, practic, ca urmare a cerintelor de crestere a traficului pe site-urile web, culminand cu aparitia primelor motoare de cautare.
Acestea, indexand suficient de bine continutul disponibil in cadrul site-urilor, au reprezentat un punct de plecare in ceea ce priveste navigarea pe Internet si, totodata, nevoia de servicii SEO in vederea sporirii vizibilitatii brandurilor pe Internet.
Initial, asa-zisa optimizare SEO de la vremea respectiva consta in ceea ce astazi numim keyword stuffing (utilizarea in exces a cuvintelor cheie si a tag-urilor pentru a creste, fortat, pozitiile in cadrul SERPs). Daca in trecut rezultatele erau returnate exclusiv pe baza densitatii expresiilor de cautare, in prezent SEO inseamna mult mai mult decat atat. Spre exemplu, algoritmii de sortare Google prezinta un grad de complexitate foarte ridicat, analizand detalii precum: continutul, semantica cuvintelor utilizate, imaginile, viteza de incarcare s.a.m.d.
In anul 1993, Excite – prima platforma de cautare – a schimbat totalmente modalitatea prin care informatia virtuala era afisata, introducand principiul sortarii rezultatelor pe baza cuvintelor cheie. Pe de alta parte, indexarea paginilor de Internet dupa numarul de backlink-uri aferente, un alt principiu SEO de baza, apartine celor doi studenti de la Universitatea Stanford din California: Larry Page si Sergey Brin. Tot acestia au inregistrat domeniul Google, in 1997.
Un alt nume ce nu trebuie omis, care a contribuit, direct sau indirect, la aparitia si evolutia SEO, este Tim Berners-Lee – prin lansarea primului website din istorie (anul 1991) .