Cauta

Statul își ia înapoi șantierul naval. Investitorii străinii l-au adus în sapă de lemn

Scandalul cu olandezii de la Damen, care dețin 49% din acțiuni la Șantierul Naval Mangalia, trece la un alt nivel. După ce olandezii au amenințat că ies din asocierea cu statul, pe motiv că nu mai pot deține controlul operațional al societății, Ministerul Economiei a decis să scoată din patrimoniu terenul de 80 ha cu ieșire la mare, unde se fac, efectiv, reparațiile navelor, care fusese cedat în 1997, cu un contract de închiriere dubios. Motivația ministerului este că terenul are caracteristici unice și strategice, fiind singurul de acest gen cu ieșire la apă de mare adâncime.

Statul a decis să-și ia înapoi Șantierul Naval 2 mai din Mangalia, retrăgând din patrimoniul societății mixte româno-olandeze un teren de peste 80 ha cu ieșire la mare, al cărui statut era de închiriere pe perioadă nelimitată. Acesta pare să fie epilogul unei privatizări catastrofale al celui mai important șantier naval din România, pe care investitorii străini l-au adus în sapă de lemn.

Povestea a început în 1997, când între societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. și grupul sud-coreean Daewoo Heavy Industries Ltd. a fost semnat un contract de asociere, prin care s-a format o societate mixtă – Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A.. La data constituirii, societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. a transferat societății mixte dreptul de proprietate deplin asupra clădirilor, docurilor, mașinilor și echipamentelor, producției, macaralelor, dispozitivelor de fixare, uneltelor speciale, drepturile de proprietate intelectuală și orice alte mijloace de producție de pe un teren, acestea fiind evaluate la doar  50.920.000 dolari. Prin contractul de asociere s-a convenit ca partea coreeană să dețină 51% din acțiunile societății mixte și controlul asupra acesteia.

Totodată, în baza unui contract separat de închiriere, încheiat în data de 30.01.1997, societatea Șantierul Naval 2 Mai S.A. a acordat Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. dreptul exclusiv și nelimitat de folosire a 80,86441 ha de teren situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, în schimbul unei chirii de 48.000 dolari/an, “fără nicio ipotecă, intervenție, impediment, limitare, sau oricare alte restricții, iar societății i se acordă și beneficiază prin acest contract, de dreptul irevocabil și profitul în utilizarea terenului pentru orice scopuri ale activităților de afaceri ale societății în mod exclusiv și necondiționat, numai cu respectarea legilor și reglementărilor obligatorii ale României”. Controlul Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. a fost exercitat în permanență de partea coreeană care a creditat societatea mixtă în nume propriu, mecanism care a condus la acumularea constantă de pierderi, susține Ministerul Economiei.

Au pus pe butuci societatea și au vândut-o

În 2018, coreenii au vândut societatea devenită falimentară olandezilor de la Damen, care au intrat în asociere cu statul inițial cu 51% din acțiuni, iar, ulterior, cu 49%, condiția pierderii majorității acțiunilor fiind preluarea controlului operațional al societății.

”Terenul situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, aflat în patrimoniul societății Șantierul Naval 2 Mai S.A., a făcut și face obiectul unor înțelegeri/contracte succesive, care nu au condus la o utilizare eficientă a acestuia raportat la caracteristicile sale unice, cu consecința lezării interesului social și de dezvoltare economică. În contextul amenințărilor și provocărilor în materie de securitate ce marchează spațiul geopolitic actual, respectiv al riscurilor asociate conflictului din vecinătatea țării, se impune adoptarea de către statul român a unor măsuri de securizare a acestui teren, respectiv de consolidare a unei capacități care trebuie să fie în măsură să asigure continuitatea unor activități (ex: de construcție, reparație și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale) și configurarea unor alte tipuri de activități utile statului român”, arată Ministerul Economiei.

Caracteristici unice

Terenul prezintă o serie de caracteristici unice (ex: construcție, reparații și mentenanță vase/construcții navale de mari dimensiuni care necesită acces direct la apă de mare adâncime) pe care alte terenuri cu ieșire la Marea Neagră de pe teritoriul României nu le au, sens în care se impune protejarea acestuia prin trecerea în domeniul public al statului și administrarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, se precizează într-un proiect de hotărâre de guvern, elaborat de Ministerul Economiei.

”Această măsură este propusă a fi adoptată în considerarea unor aspecte de ordin  economic și social, respectiv a faptului că datorită caracteristicilor geografice și climatice ale zonei unde se află terenul, comunitatea locală poate desfășura activitatea specifică în domeniul construcției, reparației și mentenanței vaselor/construcțiilor navale. O lipsă a mijloacelor care să permită desfășurarea acestei activității specifice în zonă, dintre care esențial este terenul cu acces la mare, ar afecta comunitățile din regiune prin încetarea acestei activități economice care ar genera o creștere a șomajului și ar afecta nivelul de trai al comunităților din regiune cu consecințe negative în plan economic și social”, consideră Ministerul Economiei.

Protejat de ”șacali”

Guvernul vrea să treacă terenul șantierului naval în proprietatea publică a statului, pe motiv că, astfel, acesta va fi protejat și nu va mai putea face obiectul unor tranzacții prin intermediul cărora ar exista riscul schimbării destinației acestuia ori neutilizarea acestuia astfel încât să servească interesului public.

”În acest sens se impune adoptarea unei măsuri care să asigure menținerea activități de construcție, reparație și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale în regiunea Mangalia, prin  trecerea terenului situat în strada Portului, nr.1, Mangalia, jud. Constanța- proprietatea Societății Șantierul Naval 2 Mai S.A, în domeniul public și administrarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, cu achitarea contravalorii bunului, în vederea concesionării acestuia pentru activități de construcție, reparații și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale”, se mai precizează în proiectul de act normativ. Astfel, Ministerul Economiei va plăti suma de   91.103.668 lei în contul societății Șantierul  Naval Mangalia, reprezentând contravaloarea acestui teren.

Ultimele stiri

  • Alege ce citești
  • PSD, campion la mersul pe loc
  • Noua consolidare fiscală, biruri puse doar pe populație
  • Va supraviețui ayatollahul Khamenei?
  • Agricultorii români îi dau peste nas Ursulei. ”Nu mâncăm armament, ci hrană produsă de fermieri”
  • Trump îl va înlătura pe șeful celei mai puternice bănci centrale din lume?
  • Pericolele triumfalismului în Orientul Mijlociu
  • Poza care i-ar putea grăbi plecarea lui Garnacho!
  • Republica Islamică nu va da înapoi
  • Boala devine un lux. Concediile medicale, taxate cu 20%
  • Exit mobile version