Cauta

Noua politică a UE. Populația, forțată să cumpere mașini electrice de mici dimensiuni

Mașinile electrice ”liliputane”, soluția impusă de Bruxelles

Cu cât autovehiculul electric este mai voluminos, cu atât autonomia este mai mare. Pe acest principiu, achizițiile în UE se concentrează pe SUV-uri electrice, fapt care pune presiune pe materiile prime critice importate. Conducerea Uniunii Europene vrea să forțeze populația să se îndrepte spre mașinile de mici dimensiuni, măsura fiind impusă prin intermediul taxelor diferențiate. În ce privește autonomia scăzută a acestora, viitoarele orașe de 15 minute va însemna o adaptare ideală.

Cele mai multe achiziții de autovehicule electrice și hibride în Uniunea Europeană se fac din gama SUV-urilor, orașele europene aglomerându-se, brusc, cu o majoritate de mașini de dimensiuni tot mai mari. Sigur că nu este vorba despre creșterea apetitului europenilor pentru astfel de automobile, cum este cazul în SUA, unde rar vezi pe șosele vreun automobil cu dimensiuni mici și medii, ci de eficacitate. Cu cât automobilul electric este mai mare, cu atât bateria permite o autonomie mai mare pentru distanțe mai lungi de 100 de km. Problema la nivelul UE este acum că pentru fabricarea unor baterii mai puternice este nevoie de o cantitate enormă de materii prime critice, pe care Europa nu le are.

”Modelele de mașini electrice mai mari au un impact semnificativ asupra lanțurilor de aprovizionare cu baterii și a cererii de minerale critice. În 2023, SUV-ul electric cu baterie medie în Europa avea o baterie aproape de două ori mai mare decât cea a mașinilor electrice mici, cu un impact proporțional asupra nevoilor de minerale critice. Dacă toate SUV-urile electrice vândute în 2023 ar fi fost, în schimb, autoturisme de dimensiuni medii, în jur de 60 GWh echivalent baterie ar fi putut fi evitați la nivel global”, semnalează Agenția Internațională a Energiei (IEA). Acest lucru ar echivala cu aproape 6.000 de tone de litiu, 30.000 de tone de nichel, aproape 7.000 de tone de cobalt și peste 8.000 de tone de mangan.

Presiune pe rețelele electrice

Manganul în cantități mai mari, susțin specialiștii din domeniu, necesită mai multă putere sau timpi de încărcare mai lungi. Acest lucru pune presiune asupra rețelelor electrice și a infrastructurii de încărcare prin creșterea ocupării, care ar putea crea probleme în timpul maximului de utilizare, cum ar fi pe autostradă puncte de încărcare la perioade de trafic intens. În plus, vehiculele mai mari necesită și cantități mai mari de materiale, cum ar fi fierul și oțel, aluminiu și materiale plastice, cu o amprentă mai mare de carbon la producția, prelucrarea și asamblarea materialelor. Pentru ca sunt modelele mai grele, mai mari, au și un consum mai mare de energie electrică.

”Marii producători de automobile au anunțat lansări de modele de mașini electrice mai mici și mai accesibile în ultimii ani. Cu toate acestea, sunt așteptate mult mai puține modele mai mici decât SUV-uri, modele mari și pick-up-uri. Doar 25% din cele peste 400 de lansări așteptate pe perioada 2024-2028 sunt modele mici și mijlocii, ceea ce reprezintă a pondere mai mică a modelelor disponibile decât în ​​2023”, se arată într-un raport al Agenției Internaționale a Energiei (IEA).

Se iau măsuri

Mai multe guverne au răspuns introducând politici pentru a crea stimulente pentru autoturisme mai mici și mai ușoare, susține IEA. În Norvegia, de exemplu, toate mașinile sunt supuse la o taxă de achiziție bazată pe greutate, emisiile de CO 2 și oxizi de azot (NO x), deși mașinile electrice au fost scutite de taxa bazată pe greutate înainte de 2023. Orice mașină importată cu o greutate mai mare de 500 kg trebuie să plătească și o taxă de intrare pentru fiecare kg suplimentar. În Franța, pentru mașinile clasice și mașinile hybrid se aplică o taxă progresivă bazată pe greutatea vehiculului de peste 1 600 kg, cu un impact semnificativ asupra prețului: taxa de greutate pentru a Land Rover Defender 130 (2.550 kg) se ridică la mai mult de 21.500 euro, față de zero pentru un Renault Clio (1.100 kg). Măsuri similare s-au luat și în Estonia, Finlanda, Elveția și Olanda. Potrivit IEA, în UE se vor implementa o serie de politici, cum ar fi limite pentru amprenta vehiculului, greutatea și/sau dimensiunea bateriei, acces la finanțare doar pentru vehicule mai mici și sprijin susținut pentru taxarea publică, care să permită utilizarea mai largă a mașinilor cu autonomie mai scurtă.

Ultimele stiri

  • Caricatura Zilei
  • Horoscop 24 iunie 2025 – Familia, partenerii și prietenii vă vor fi o companie plăcută
  • Alege ce citești
  • PSD, campion la mersul pe loc
  • Noua consolidare fiscală, biruri puse doar pe populație
  • Va supraviețui ayatollahul Khamenei?
  • Agricultorii români îi dau peste nas Ursulei. ”Nu mâncăm armament, ci hrană produsă de fermieri”
  • Trump îl va înlătura pe șeful celei mai puternice bănci centrale din lume?
  • Pericolele triumfalismului în Orientul Mijlociu
  • Poza care i-ar putea grăbi plecarea lui Garnacho!
  • Exit mobile version