AcasăEconomieMăsuri disperate la Bruxelles. Cum vor să forțeze achiziția camioanelor electrice?

Măsuri disperate la Bruxelles. Cum vor să forțeze achiziția camioanelor electrice?

Măsuri disperate la Bruxelles. Cum vor să forțeze achiziția camioanelor electrice? - Ziarul NationalFirmele nu se înghesuie să-și achiziționeze camioane Green Deal

Comisia Europeană a decis să prelungească scutirea de taxe rutiere pentru camioanele electrice până în 2031, dat fiind că numărul acestora nu dă semne de creștere. Birocrații de la Bruxelles recunosc că prețurile acestora sunt foarte mari și au decis să stimuleze companiile să le achiziționeze prin reducerea cheltuielilor operaționate, în care intră și vignetele. Culmea este că taxele rutiere sunt prevăzute pentru repararea drumurilor distruse de circulația vehiculelor, iar camioanele electrice sunt campioane la așa ceva, dat fiind greutatea aproape dublă din cauza bateriilor. 

Măsuri disperate la Bruxelles. Cum vor să forțeze achiziția camioanelor electrice? - Ziarul NationalComisia Europeană a decis să ademenească societățile să-și achiziționeze camioane electrice prin prelungirea posibilității scutirii de taxe de drum pentru acestea până în 2031. Deși numărul înmatriculărilor de vehicule grele noi cu emisii zero în UE a crescut recent, acesta rămâne prea scăzut pentru a atinge obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 din sectorul transporturilor, susține Comisia Europeană. Aceasta arată că unul dintre principalele obstacole în calea utilizării pe scară mai largă a vehiculelor grele cu emisii zero este costul inițial ridicat al achiziționării unui astfel de vehicul.

”Asigurarea unui argument comercial mai puternic pentru a investi în vehicule cu emisii zero înseamnă orientarea către paritatea costurilor cu vehiculele convenționale. Costul total al deținerii constă în investiția inițială realizată pentru achiziționarea vehiculului și în costurile operaționale suportate pe durata de viață a vehiculului. Diferența dintre costul total al deținerii al vehiculelor convenționale și cel al vehiculelor cu emisii zero poate fi redusă prin scăderea costurilor operaționale ale vehiculelor cu emisii zero. Costurile respective includ taxele rutiere”, se arată în Directiva (UE) 2025/2459.

Nu numai scumpe, ci și ineficiente

În realitate, pe lângă prețurile exorbitante pentru achiziția lor, camioanele electrice sunt mai grele decât cele clasice, diesel sau pe benzină, și asta din cauza greutății bateriilor mari și a pachetului de acumulatori necesar pentru autonomie. Acest lucru le face să se apropie mai repede de limita de greutate totală admisă, afectând capacitatea de încărcare.

În plus, greutatea mai mare afectează drumurile și podurile, astfel că scutirea de taxa rutieră este discriminatorie și păguboasă. Potrivit Comisiei Europene, Directiva 1999/62/CE oferea statelor membre posibilitatea de a utiliza cote reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau taxe de utilizare fără a stabili niciun plafon pentru astfel de reduceri, sau de a aplica scutiri totale de astfel de taxe numai până la 31 decembrie 2025., cu termen de transpunere până la 25 martie 2024.

”Termenul de transpunere respectiv implică o perioadă de punere în aplicare foarte scurtă, de mai puțin de doi ani, care este prea scurtă pentru a stimula în mod semnificativ cererea de vehicule grele noi cu emisii zero. Prin urmare, respectiva perioadă de punere în aplicare ar trebui să fie prelungită pentru a crea condițiile adecvate pentru utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor cu emisii zero”, susține Comisia Europeană.

Posibilitate, nu certitudine

Pentru a asigura un cadru juridic clar și coerent și pentru a sprijini întreprinderile din Uniune din sectorul autovehiculelor să își realizeze obiectivele de reducere a emisiilor de CO2, calendarul măsurilor privind cererea și oferta de pe piața vehiculelor grele ar trebui să fie aliniat, se precizează în Directivă. Astfel, data până la care este posibil ca statele membre să aplice rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau ale taxelor de utilizare sau să scutească vehiculele cu emisii zero de astfel de taxe ar trebui să fie amânată până la 30 iunie 2031.

”Caracterul opțional al dispoziției modificate înseamnă că statele membre nu sunt obligate să transpună prezenta directivă. Cu toate acestea, statele membre ar trebui să informeze imediat Comisia în cazul în care utilizează opțiunea de a acorda vehiculelor cu emisii zero rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii și ale taxelor de utilizare sau scutiri de la plata acestora după 31 decembrie 2025”, se mai arată în Directivă.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
211 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

spot_img