Energia ”ieftină și sigură” de care ne tot vorbesc autoritățile, cu referire la fotovoltaice și eoliene, înseamnă, de fapt, costuri exorbitante pentru consumatorii finali. Peste taxele privind certificatele verzi, contractele pentru diferență și rețelele de distribuție, toate pentru subvenționarea regenerabilelor și integrării acestora, românii vor fi nevoiți să suporte și majorările pentru transportul energie., Și asta pentru că Transelectrica este obligată să investească 1,9 miliarde de euro pentru preluarea în sistem a energiei verzi.
Ipocrizia autorităților române, care repetă papagalicește textele servite de la Bruxelles, depășește orice limită. Nimeni nu și-a asumat până acum să spună clar că energia din fotovoltaice și eoliene nu este nici ieftină și nici sigură și că drumul trasat de Green Deal-ul Comisiei Europene este unul al pierzaniei, lucru care, de fapt, se și vede cu ochiul liber. Nimeni nu spune că patronii parcurilor fotovoltaice și eoliene câștigă și din vânzarea energiei, la prețuri foarte mari, bineînțeles, și din subvențiile acordate prin taxarea românilor cu certificate verzi și certificate pentru diferență, mai nou, care umflă semnificativ facturile consumatorilor.
Nimeni nu spune că ideea unei ieftiniri în viitor a energiei verzi este nesustenabilă, pentru că durata de viață a acestor parcuri este una relativ mică, de 10-15 ani, pentru ca ulterior să o ia de la capăt. Nimeni nu spune că aceste tipuri de energii nici nu pot deveni ieftine, atâta vreme cât nu sunt predictibile și, în ceea ce privește fotovoltaicul, nu produc exact atunci când este cea mai mare nevoie, adică în orele de vârf. La eoliene, dezechilibrele și intermitențele sunt și mai mari, pentru că nimeni nu poate anticipa când și cât timp va bate vântul. Dar, peste toate aceste anomalii, cea mai gravă este că rețelele de transport și distribuție trebuie schimbate aproape în totalitate, cu niște investiții colosale, pe care tot consumatorii le vor suporta.
O altă infrastructură
Efortul financiar pe care Transelectrica este obligată să-l facă pentru modernizarea rețelei naționale de transport al energiei electrice se ridică la suma de 1,9 miliarde de euro, reprezentând proiecte de investiții în infrastructură, desfășurate din prezent până în 2031, cuantum asigurat în procent de aproximativ 65% din surse proprii și doar 35% din fonduri europene. Toate acestea se vor regăsi în facturile românilor, compania chiar punându-și problema gradului de suportabilitate a cetățenilor.
Pentru că sunt probleme mari la avansarea cu lucrările de modernizare, din cauza crizei de transformatoare, dat fiind că toate țările UE s-au apucat să-și adapteze rețelele pentru preluarea energiei intermitente, a numărului mic de societăți specializate în așa ceva, precum și la obținerea avizelor, Ministerul Energiei vrea să declare aceste lucrări de importanță națională, să reducă termenele de autorizare. Măsurile propuse sunt justificate de situația de criză energetică națională și europeană generată de conflictul militar din Ucraina și scumpirea energiei, criză față de care toate statele europene au un răspuns politic coordonat, în vederea sprijinirii producătorilor, transportatorilor și distribuitorilor de energie electrică, dar și prin accelerarea tuturor investițiilor în infrastructurile energetice existente și în dezvoltarea de noi proiecte pentru producția de energie din surse regenerabile, susține ministerul.
”În acest context, este imperios necesar ca proiectele de infrastructura de transport al energiei electrice, implementate în perioada următoare de către CNTEE Transelectrica S.A., să beneficieze de întregul suport al entităților avizatoare pentru proiectele dezvoltate, astfel încât rețeaua de transport al energiei electrice a României să fie modernizată și extinsă în cel mai scurt timp posibil, pentru a putea prelua cantități suplimentare de energie din surse regenerabile”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Vin 6.000 de MW
Pentru că planurile Ministerului Energiei urmăresc construirea de capacități de eoliene și fotovoltaice de peste 6.000 MW, investițiile în infrastructura de transport al energiei electrice sunt de importanță națională, consideră instituția. Importanța vine nu doar în contextul crizei energetice și motivate de necesitatea urgentă de a mari capacitatea de preluare în sistem a energiei din sursele regenerabile, dar și datorită faptului că sunt indispensabile pentru realizarea obiectivelor transfrontaliere asumate prin Strategia Energetică a României 2020-2030 cu perspectivă 2050, care urmăresc, la rândul lor, atingerea obiectivului privind gradul de interconectare de 15% până în anul 2030, stabilit la nivelul Comisiei Europene, susține Ministerul Energiei.
”Modernizarea rețelei de transport este urgentă și nu poate fi desfășurată in timpul impus pentru realizarea interconectărilor și pentru mărirea capacității de integrare în rețea a noilor surse de energie, în lipsa unor minime facilități legislative care să poată ajuta transportatorul național de energie, CNTEE Transelectrica S.A., să surmonteze anumite piedici de natură a întârzia implementarea noilor proiecte de construire de noi linii de înaltă tensiune și de retehnologizare a stațiilor”, se mai precizează în documentul citat.