AcasăEconomieFaliment total. Guvernul Bolojan închide CFR Călători

Faliment total. Guvernul Bolojan închide CFR Călători

Pentru că nu mai are bani, Guvernul bagă în faliment compania de stat CFR Călători

Din 7 octombrie, peste jumătate din trenurile care circulă pe liniile electrificate, adică pe cele mai importante rute, vor fi oprite. Motivul este neplata facturilor către Electrificare CFR. Pentru că Guvernul, după ce a tăiat și din compensație, a refuzat să achite contravaloarea gratuităților din transportul pe calea ferată, nici reeșalonările la plată pentru CFR Infrastructură nu vor mai putea fi achitate, astfel că există riscul iminent ca toate trenurile CFR Călători să fie trase pe dreapta.

Guvernul Bolojan a reușit performanța să pună pe butuci și transportul de călători pe calea ferată. Mai întâi, companiei de stat CFR Călători i-a fost tăiată, abuziv, compensația, pentru ca, ulterior, Executivul să refuze să-și achite datoriile de 270 milioane de lei, pentru facilitățile de călătorie acordate.

Lovitura a fost una fatală pentru CFR Călători, care a și fost notificată că trenurile sale vor fi interzise pe liniile electrificate, pentru neplata facturilor. Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim, atrage atenția că s-a creat o situație fără precedent, care va duce la un blocaj total al companiei.

”Începând cu 7 octombrie nu va mai circula niciun tren pe liniile electrificate, ceea ce înseamnă 50% din trenurile de călători pe rutele cele mai importante și intens circulate din țară. În 2025, compensația pentru CFR Călători a fost cu 30% mai mică decât în anul 2024, deși exista o ordonanță în care se specifica faptul că va fi dată aceeași compensație, actualizată cu inflația. Din această cauză, CFR  și-a anulat aproape 300 de trenuri zilnice, pierzând, astfel, încasări. Mai mult de atât, CFR Călători mai avea de încasat de la stat 270 milioane de lei pentru facilitățile de călătorie, la studenți, pensionari, persoane cu handicap, veteran de război, revoluționari, parlamentari. Însă, la rectificarea bugetară Ministerul Transporturilor a primit doar 100 milioane de lei pentru prestațiile efectuale la facilitățile de transport, însă banii vor fi și pentru transportul rutier, și pentru privații de pe calea ferată”, ne-a declarat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

Nu mai sunt nici bani de salarii

Sindicaliștii din sector susțin că, în momentul acesta, CFR Călători nu mai are bani de salarii, nu mai are bani pentru taxele la infrastructură, datorii deja reeșalonate, după ce în septembrie CFR Infrastructură a amenințat că oprește trenurile regionale și interregio. ”CFR Călători a negociat plata în rate a restanței la tariful de utilizare a infrastructurii către CNCF CFR SA, care voia să interzică, de la 01 septembrie 2025, toate trenurile personale ale CFR Călători și, de la 01 octombrie 2025, toate trenurile accelerate și rapide ale CFR Călători. Iar acum a venit și compania Electrificare CFR, care ne anunță că va opri trenurile din 7 octombrie. Dar o să urmeze din nou CFR Infrastructură, care le va opri pe toate, pentru că, din cauza faptului că s-a dat cu 30% mai puțină compensație, CFR Călători nu a reușit să achite taxa pentru utilizarea infrastructurii”, ne-a precizat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Societatea Electrificare CFR a notificat CFR Călători că nu a fost respectată clauza din contractul de furnizare, astfel că urmează să fie întreruptă alimentarea.

”Este tratată ca neconformitate pentru CFR Călători obligația societății în calitate de consumator de a achita contravaloarea energiei electrice consumate și a penalităților datorate pentru întârzierile la plată. Vă notificăm că, începând cu data de 7.10.2025, va fi aplicată măsura întreruperii alimentării cu energie electrică prin retragerea dreptului de acces al unităților de tracțiune electrică aparținând CFR Călători la infrastructura feroviară electrificată”, se arată în notificarea societății Electrificare CFR SA.

Statul român contra statul român

Colacul de salvare pentru CFR Călători, care a fost deja destabilizată după reducerea compensației, era achitarea de către Guvern a contravalorii prestațiilor efectuate de societate pentru facilitățile de călătorie, în valoare de 270 milioane de lei. Șocul cel mare a fost că, la rectificare, Executivul a alocat doar 100 milioane de lei, pentru toate prestațiile de facilități de călătorie, inclusiv la privați și la transportul rutier. ”Asta înseamnă că nici CFR Călători și nici CFR Infrastructură nu vor mai avea bani de funcționare și nici de salarii pentru lunile octombrie, noiembrie și decembrie. Clar cei de la CFR Infrastrutură vor opri activitatea și CFR Călători nu va mai putea circula, ca să facă încasări, iar gaura va fi și mai mare. Statul român își bate joc. Am înțeles, nu vrei să-mi dai compensația ca să mă treci pe pierderi, dar dă-mi banii pentru care am muncit, dă-mi banii pe prestația de facilități de călătorie. Și dacă s-ar da cele 100 milioane integral către CFR Călători, deși nu cred, trenurile vor circula cel mult până la sfârșitul lunii octombrie și apoi se vor opri.  Și toate acestea în condițiile în care deja s-au luat măsuri draconice, au desființat stații CFR, au micșorat salariile, au încălcat contractele colective de muncă, au tăiat sporuri. Vor fi acțiuni în instanță, e o întreagă nebunie”, ne-a mai declarat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
413 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger