Comisia Europeană intenționează să dezvăluie noi reguli pentru tranziția la vehicule electrice, inclusiv evoluția obiectivelor privind emisiile de carbon.
Regulile actuale impun o trecere rapidă la electrificare. Dar clienții europeni – atât persoanele fizice, cât și companiile – pur și simplu nu cumpără mașini electrice în număr mare.
”Politicienii europeni afirmă că doresc o industrie auto durabilă. Însă stabilirea unor reglementări nerealiste, ajustate la sfârșitul fiecărui an, când consumatorii nu se prezintă, este o rețetă sigură pentru haos. Pe de o parte, ne confruntăm cu cele mai agresive mandate privind emisiile de carbon din lume, reglementări care impun un ritm de electrificare decuplat de realitatea cererii consumatorilor. Pe de altă parte, ne confruntăm cu un val de importuri de vehicule electrice subvenționate de stat din China, concepute structural pentru a submina forța de muncă și producția europeană”, scrie în Financial Times directorul executiv al Ford, Jim Farley.
China are o capacitate de producție mai mult decât suficientă pentru a vinde tuturor clienților europeni. Mărcile chineze și-au dublat cota de piață în UE în doar 12 luni, atingând un record de 5,5% în august. Dar cota vehiculelor electrice a stagnat la aproximativ 16%, cu mult sub cele 25% necesare pentru a îndeplini obiectivele Bruxelles-ului pentru 2025.
Producția din UE este acum cu 3 milioane de unități sub nivelurile dinaintea pandemiei. Fabricile se închid. Numai în 2024, 90.000 de locuri de muncă au dispărut. Sunt tipurile de joburi care susțin stabilitatea socială europeană. Nu este vorba de o tranziție, ci mai degrabă o reducere a activității industriei auto europene.
”Dacă Europa dorește să evite să devină un muzeu al producției din secolul XX, avem nevoie de o resetare urgentă și de un plan pe termen lung. Trebuie să aliniem obiectivele privind emisiile de carbon la adoptarea reală de către piață și să oferim producătorilor de automobile un orizont realist și fiabil pe 10 ani”, subliniază Farley.
De asemenea, abordarea actuală a vehiculelor comerciale reprezintă o taxă asupra coloanei vertebrale a economiei europene. Doar 8% din autoutilitarele noi sunt electrice, însă reglementările le tratează ca pe niște modele de lux.
Obiectivele agresive privind emisiile de carbon ale acestor vehicule penalizează în mod nedrept întreprinderile mici și mijlocii, care generează peste 50 % din PIB-ul Europei.
