După ce Guvernul i-a șters datoria de jumătate de miliard de lei, din cei 1,1 miliarde lei pe achizițiile ilegale din pandemie, Unifarm continuă în același ritm dezastruos, conducerea fiind, parcă, decisă, să îngroape compania. Curtea de Conturi, după ce a depistat un noian de nereguli și prejudicii, atrage atenția că cei aflați la șefia Unifarm nu au încheiat asigurări de malpraxis, care să le acopere dezastrul creat. Culmea este că, văzând haosul de acolo, nicio firmă de asigurări nu și-a asumat riscul.
După ce a descoperit ilegalitățile făcute prin achizițiile din pandemie de Unifarm, pentru care nici până astăzi nu a răspuns nimeni, Curtea de Conturi a mers din nou în control la această instituție. Adusă în faliment cu împrumutul de peste un miliard de lei luat pentru a cumpăra materiale sanitare în perioada Covid, bani pierduți efectiv prin afacerile cu iz penal făcute cu sprijinul Ministerului Sănătății, Unifarm a fost resuscitată de Guvern prin ștergerea unei datorii de aproape jumătate de miliard de lei. Contrar așteptărilor, compania a fost găsită din nou cu nereguli și ilegalități grave.
Astfel, verificările au relevat neorganizarea evidenței analitice contabile a sumei de 2.151.439 lei aflată în soldul contului 231 „Imobilizări corporale în curs de execuție”, precum și lipsa unor documente justificative la nivelul companiei care să ateste stadiul efectiv al lucrărilor de investiții. Consecința este imposibilitatea furnizării unei asigurări rezonabile referitoare la faptul că resursele financiare destinate îndeplinirii obiectivelor generale și specifice au fost utilizate în condiții de legalitate, regularitate, eficiență, eficacitate și economicitate. Totodată, compania a raportat debite în sumă de 4.782.542 lei, neîncasate în termenul legal, pentru care Unifarm nu a efectuat toate demersurile în vederea recuperării, existând riscul să fie prescrise, fiind mai vechi de 3 ani.
Țepuită, la greu, de firme
Curtea de Conturi a descoperit raportarea unor creanțe, în sumă de 14.537.959 lei, reprezentând clienți neîncasați în termenul legal, pentru care compania nu a calculat și încasat penalități de întârziere. Din Scadențarul clienților la data de 31.12.2024, întocmit de entitate, rezultă că există facturi neîncasate cu termen de depășire până la 1.800 zile (aproximativ 5 ani) pentru care compania nu a facturat și nu a încasat penalități de întârziere. Totodată, la nivelul entității a fost aprobată o procedură operațională privind modul de recuperare a creanțelor, modul de înregistrare în evidența contabilă a acestora, calculul penalităților, măsurile legale ce se impun a fi luate în vederea recuperării, cu precizarea expresă a termenelor pentru fiecare etapă, însă aceasta nu a fost aplicată. În același timp, Unifarm a raportat creanțe în sumă de 1.091.020 lei, reprezentând clienți neîncasați în termenul legal, pentru care compania nu a efectuat toate demersurile legale în vederea analizării, clarificării și recuperării lor în termenul de prescripție. Pe de altă parte, Unifarm a raportat avansuri acordate furnizorilor, în sumă de 119.871 lei, fără existența unor documente justificative care să ateste faptul că bunurile au fost livrate/serviciile au fost prestate și pentru care entitatea nu a efectuat demersuri în vederea clarificării și/sau recuperării acestora, după caz, existând riscul ca acestea să fie prescrise.
Mai o licitație, mai un aranjament
Echipa de audit a Curții de Conturi a constatat faptul că Unifarm a achiziționat autoutilitare „N1” cu posibilitatea echipării lor cu sistem frigorific auto, fără să se respecte anumite specificații tehnice sau cerințe funcționale minime din cadrul referatului de necesitate, elaborat la nivelul Departamentului Medicamente și Reglementări Legale, Depozit, Logistică și Transport și aprobat de Directorul General. Prin urmare, în data de 27.08.2024, a fost aprobat referatul de necesitate prin care s-a solicitat achiziționarea unui număr de 7 bucăți de autoutilitare noi „N1” și posibilitatea echipării lor cu sistem frigorific auto, fiind menționate specificațiile tehnice sau cerințele funcționale minime cu privire la categoria autoutilitarelor.
Din analiza celor 11 oferte primite de la un număr de 7 operatori economici se poate constata faptul că, urmare auditării probelor referitoare la dosarul achiziției se constată că anumite oferte depuse, care nu au fost clasate pe primele 3 locuri de către Comisia de negociere și evaluare a achiziției, respectă toate specificațiile tehnice sau cerințele funcționale minime cu privire la categoria autoutilitarelor solicitate spre achiziție, inclusiv cerința referitoare la capacitatea cilindrică de 140 CP. Din documentele puse la dispoziția echipei de audit și din analiza dosarului de achiziție, nu rezultă aprobarea unui referat de necesitate care să conțină necesitatea achiziției separate a unui număr de 7 bucăți de sistem frigorific auto unde sunt menționate specificațiile tehnice sau cerințele funcționale minime, se arată în raportul Curții de Conturi.