Ecartamentele feroviare incompatibile și infrastructura rutieră neconsolidată rămân obstacole semnificative pentru transportul de echipamente militare în Uniunea Europeană.
După invazia Rusiei în Ucraina, Franța nu a putut trimite tancuri în România pe cea mai scurtă rută terestră prin Germania și a fost nevoită să le transporte pe Marea Mediterană, din portul Marsilia la Alexandroupoli, în Grecia.
Cursa Europei pentru reînarmare nu se limitează la achiziționarea de arme.Trebuie să fie posibilă și transportarea rapidă a trupelor, echipamentelor și muniției din vest – unde se află cea mai mare parte a forțelor NATO – către flancul estic al alianței.
În prezent, ar fi nevoie de aproximativ 45 de zile pentru a muta o armată din porturile strategice din vest către țările vecine cu Rusia sau Ucraina, au estimat oficialii UE în timp ce se pregăteau să publice miercuri o nouă propunere privind „mobilitatea militară”, relatează Financial Times.
Odată obținută aprobarea NATO, Statele Unite ar începe deplasarea trupelor și echipamentelor spre est. Cifrele planificate pentru diferite scenarii sunt secrete. La fel și rutele.
„Mobilitatea militară este o componentă esențială a securității și apărării eficiente, iar infrastructura adecvată ajută aliații să se asigure că putem trimite forțele potrivite la locul potrivit, la momentul potrivit”, a declarat un oficial NATO.
Dar ”Europa abia acum începe să aibă o imagine de ansamblu asupra problemelor”, subliniază Alberto Mazzola, directorul Community of European Railway and Instrastructure Companies(CER). Gabaritul standard al UE – dimensiunile maxime ale trenurilor de marfă pentru a putea trece în siguranță prin tuneluri – este prea îngust pentru transportul militar.
Alinierea ecartamentului feroviar din Estonia, Letonia, și Lituania la rețeaua europeană este esențială din punct de vedere al eficienței și al securității, a declarat Marko Kivila, directorul executiv al Rail Baltica.
De asemenea, trebuie depuse eforturi semnificative în ceea ce privește rețeaua rutieră, în special în Germania – unde se află 37000 de soldați americani. Anul trecut, o porțiune de 100 de metri din podul Carola(Dresda) s-a prăbușit.
Livrările de tancuri franceze Leclerc către România în 2022 au durat săptămâni întregi în loc de câteva zile, după ce vama germană le-a respins pe motiv că erau prea grele pentru a fi transportate pe șosele.
În întreaga UE, statele membre au semnalat aproximativ 2800 de „puncte fierbinți” ale infrastructurii de transport care necesită urgent modernizare, dar oficialii de la Bruxelles au redus lista la 500 de proiecte prioritare.
Ecartamentele feroviare incompatibile și infrastructura rutieră neconsolidată rămân obstacole semnificative pentru transportul de echipamente militare în Uniunea Europeană
