Cauta

Modă și exploatare

Modă și exploatare - Ziarul National

Moda este o afacere de miliarde de dolari, dar ascunde o realitate amară: multe piese vestimentare sunt asamblate de mâini exploatate

Moda este o afacere de miliarde de dolari, dar ascunde o realitate amară: multe piese vestimentare sunt asamblate de mâini exploatate.

Modă și exploatare - Ziarul National În ultimii ani, grupurile pentru drepturile omului și activiștii din domeniul muncii au evidențiat vicisitudinile exploatării grave din fabricile de confecții, în special în Asia de Sud-Est și America Latină.

Lista abuzurilor

Salarii de mizerie: lucrătorii din industria confecțiilor primesc salarii mici, deseori cu mult sub salariul minim pe economie, care nu le permit să trăiască decent și să-și întrețină familia.

Program epuizant: programul obișnuit este de douăsprezece până la paisprezece ore pe zi, șase sau șapte zile pe săptămână, în special în timpul sezonului de vârf. Refuzul de a lucra ore suplimentare poate face ca un angajat să fie concediat.

Condiții de muncă nesigure: multe fabrici nu dispun de ventilație adecvată,  scări de incendiu și echipament de protecție de bază, notează Modern Diplomacy. O ilustrare dramatică a faptului că neglijența are consecințe fatale este prăbușirea clădirii Rana Plaza din Bangladesh în 2013: au murit peste 1100 de oameni.Modă și exploatare - Ziarul National

Munca copiilor și munca forțată: există încă o incidență a muncii copiilor în diferite puncte ale sistemului de aprovizionare, după cum se poate observa în cazul unor companii din sectorul bumbacului. Persoanele vulnerabile sunt, de asemenea, prinse în capcana muncii forțate, ce se bazează pe robia datoriilor sau pe confiscarea documentelor de identitate.

Restrângerea drepturilor sindicale: în încercarea de a se organiza și de a revendica condiții mai bune, muncitorii sunt adesea intimidați, hărțuiți și chiar concediați de către proprietarii fabricilor, adesea cu acceptul implicit al reprezentanților mărcilor.

Violența și hărțuirea bazate pe gen: femeile, care reprezintă un procent atât de mare din populația care lucrează în industria confecțiilor, sunt mai predispuse la hărțuire sexuală, agresiuni și nedreptăți.

Lanțurile slăbiciunilor

Lanțurile de aprovizionare globale sunt sisteme destul de complexe, iar acest lucru face ca responsabilitatea să nu fie asumată. Un articol de îmbrăcăminte individual poate include materii prime produse într-o țară, însă este filat, țesut, vopsit, finisat și asamblat în alte țări.

Fiecare verigă introduce subcontractanți, ceea ce oferă brandurilor o scuză convenabilă de a nu fi conștiente sau de a refuza răspunderea directă pentru activitățile de la nivelurile inferioare ale lanțului lor de aprovizionare.

În cele din urmă, atractivitatatea modei rapide conduce la o paradigmă a supraproducției și supraconsumului. Atunci când un tricou se vinde suspect de ieftin, este un indiciu că un angajat este exploatat.

Ultimele stiri

  • Firma fondată de Dragoș Pîslaru, șeful de la MIPE, contracte de milioane de lei cu ministerul pe care îl conduce
  • VIDEO. Călin Georgescu a mers să semneze controlul judiciar: „Acest blestem se va rupe. Atât am avut de spus. A venit ceasul”
  • A doua opinie medicală, plătită de sistemul de asigurări. „Poți merge la un alt medic specialist, fără costuri suplimentare”
  • Cum să transporţi corect bradul de Crăciun cu maşina, ca să nu-ţi iei amendă. Pentru abateri, amenzile sunt usturătoare
  • Românii pun “frână” cumpărăturilor din impuls, dar un nou obicei a luat locul acestui trend. Austeritatea i-a împins pe oameni să se reorienteze
  • Italienii au început să le ia românilor locurile de muncă din… Italia! Femeile din Peninsulă sunt şi ele dispuse să facă treaba străinilor
  • Meteorologii au actualizat prognoza! Cum va fi vremea la sfârșitul acestui an și în primele zile din 2026
  • Cadou pentru şoferii români înainte de Sărbători: încă 50 km din A7 vor fi daţi în folosinţă! Ce rută va fi finalizată
  • Protest spontan la Constanța: autobuzele CT Bus n-au ieșit pe traseu marți dimineață. Ce nemulțumiri au șoferii
  • UPDATE. Percheziții urmate de audieri. Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, adus la DNA – VIDEO
  • Exit mobile version