Cauta

Transportul maritim – inamicul dezinflației?

Majorarea costurilor transportului maritim poate să ducă la creșterea inflației și la frânarea relaxării monetare în zona euro și Marea Britanie

Investitorii subestimează riscul ca majorarea costurilor de transport maritim să ducă la creșterea inflației și la încetinirea ritmului de reducere a ratei dobânzii de către Banca Centrală Europeană și Banca Angliei.

Costul mutării unui container de 40 de picioare între Asia și nordul Europei a crescut de peste două ori din aprilie, de la 3 223 de dolari la 8 461 de dolari, potrivit specialiștilor în date de transport maritim Xeneta, ca urmare a intensificării atacurilor rebelilor houthi asupra navelor care călătoresc prin Marea Roșie către Canalul Suez, informează Financial Times. Prețurile transportului de mărfuri au început să crească în decembrie.

Christine Lagarde, președinta BCE, a semnalat săptămâna trecută tensiunile geopolitice crescute drept un risc de creștere a inflației, deoarece ar putea „determina creșterea prețurilor la energie și a costurilor de transport pe termen scurt”.

Ce spun economiștii

Unii economiști trag acum și ei un semnal de alarmă. Cei de la banca de investiții Nomura văd puține perspective imediate de relaxare a costurilor de transport maritim, având în vedere tensiunile actuale din Marea Roșie, potențialele greve din porturile americane și germane, nivelul scăzut al apei din Canalul Panama și o grabă mai timpurie decât de obicei de acumulare a stocurilor înainte de sezonul sărbătorilor de iarnă.

Costurile de transport maritim ar putea adăuga 0,3 până la 0,4 puncte procentuale la inflația din zona euro și Regatul Unit până la sfârșitul anului 2025, chiar dacă acestea s-ar stabiliza la nivelurile actuale și apoi ar scădea treptat, estimează Andrzej Szczepaniak.

Brian Coulton, economist-șef la Fitch Ratings, se așteaptă la un efect similar și consideră că investitorii nu acordă suficientă atenție riscului ca băncile centrale să fie nevoite să amâne reducerea ratelor pentru a acoperi „ultimul kilometru” dificil în aducerea inflației înapoi la țintă.

Pe de altă parte, unii nu împărtășesc acest punct de vedere – sau cel puțin, nu încă. Holger Schmieding, economist la Berenberg, a declarat că costurile de transport maritim sunt „un iritant modest, mai degrabă decât o îngrijorare” și ar crește inflația cu doar 0,1-0,2 puncte procentuale, deoarece producătorii nu sunt bine plasați pentru a transfera costurile.

Simon Macadam, de la firma de consultanță Capital Economics, a declarat, de asemenea, că orice efect inflaționist al costurilor de transport maritim nu se poate compara cu provocarea mult mai mare reprezentată de prețurile serviciilor.

Creșterea bruscă a tarifelor de transport pe rutele de ieșire din China „nu a fost reprezentativă” pentru costurile globale, iar costurile de transport reprezintă doar o mică parte din valoarea bunurilor. Chiar dacă producătorii ar avea o putere de stabilire a prețurilor la fel de mare ca în „condițiile perfecte” din 2021 și 2022, aceștia ar transfera doar jumătate din creștere asupra consumatorilor, crescând inflația cu cel mult 0,2 puncte procentuale.

Între timp, Claus Vistesen, de la firma de consultanță Pantheon Macroeconomics, a declarat că nu există nicio îndoială că, dacă va fi menținută, creșterea costurilor de transport maritim „va apărea la un moment dat în prețurile de consum” – dar numai după semnale de avertizare în sondaje și în prețurile la poarta fabricii.

Pentru Simon French, economist șef la banca de investiții Panmure Liberum, chiar și o creștere relativ mică a prețurilor bunurilor ar putea fi o îngrijorare pentru băncile centrale și o potențială frână în relaxarea monetară.

Ultimele stiri

  • Alege ce citești
  • PSD, campion la mersul pe loc
  • Noua consolidare fiscală, biruri puse doar pe populație
  • Va supraviețui ayatollahul Khamenei?
  • Agricultorii români îi dau peste nas Ursulei. ”Nu mâncăm armament, ci hrană produsă de fermieri”
  • Trump îl va înlătura pe șeful celei mai puternice bănci centrale din lume?
  • Pericolele triumfalismului în Orientul Mijlociu
  • Poza care i-ar putea grăbi plecarea lui Garnacho!
  • Republica Islamică nu va da înapoi
  • Boala devine un lux. Concediile medicale, taxate cu 20%
  • Exit mobile version