AcasăEconomieDe ce atacurile SUA în Orientul Mijlociu reaprind fricile legate de petrol...

De ce atacurile SUA în Orientul Mijlociu reaprind fricile legate de petrol și inflație

Un baraj de lovituri conduse de americani asupra rebelilor Houthi din Yemen a reaprins temerile legate de un conflict mai amplu în Orientul Mijlociu, care ar putea inflama creșterea prețurilor

Un baraj de lovituri conduse de SUA asupra rebelilor Houthi din Yemen a reaprins temerile legate de un conflict mai amplu în Orientul Mijlociu, care ar putea inflama creșterea prețurilor chiar în momentul în care inflația pare să se diminueze.

Zeci de atacuri ale Houthi, pe care mișcarea islamistă yemenită a început să le desfășoare în octombrie, au dus deja la devierea în masă a transportului maritim din Marea Roșie.

Economiștii se așteptau ca impactul mai larg asupra prețurilor bunurilor să fie relativ limitat. Dar acum cresc îngrijorările cu privire la efecte mai semnificative asupra mărfurilor, inclusiv asupra petrolului, în cazul în care forțele americane vor fi absorbite și mai mult într-o criză regională care a început după atacul Hamas din 7 octombrie asupra Israelului.

Ana Boata, șefa departamentului de cercetare macroeconomică de la Allianz Trade, a declarat pentru Financial Times  că „impactul asupra lanțurilor de aprovizionare globale ar putea deveni mai grav” dacă criza se prelungește dincolo de prima jumătate a anului.

Marea Roșie este o rută comercială vitală, reprezentând în mod obișnuit 15% din totalul comerțului maritim mondial, inclusiv 8% din cereale, 12% din petrol și 8% din GPL.

Cel mai recent indicator comercial lunar,  publicat joi de Institutul Kiel pentru economie mondială, a arătat că, după debutul atacurilor Houthi, fluxurile de containere prin Marea Roșie au fost mai puțin de jumătate din nivelul obișnuit în decembrie și au scăzut sub 70% din volumele obișnuite la începutul lunii ianuarie.

Având în vedere că ocolul în jurul Africii le ia navelor între șapte și 20 de zile în plus, acest lucru a dus la creșterea tarifelor de transport pentru un container standard transportat din China către Europa de Nord de la aproximativ 1.500 de dolari în noiembrie la peste 4.000 de dolari.

Companiile raportează, de asemenea, tensiuni. Fabrica germană a companiei Tesla a oprit producția până la 11 februarie, deoarece îi lipsesc componente din cauza duratei mai mari de transport maritim în jurul Capului Bunei Speranțe.

Perturbarea este suficient de semnificativă pentru ca America și aliații săi să întreprindă acțiuni militare împotriva Houthi. Încă de la izbucnirea războiului dintre Israel și Hamas, factorii de decizie economică au semnalat un conflict mai amplu în Orientul Mijlociu ca fiind un „risc ascendent” cheie pentru inflație.

Potrivit raportului firmei de consultanță Oxford Economics, dacă Marea Roșie ar rămâne închisă traficului comercial timp de mai multe luni, tarifele mai mari de transport maritim ar putea adăuga 0,7 puncte procentuale la ratele inflației până la sfârșitul anului.

Un salt al prețului petrolului la sfârșitul săptămânii trecute, în urma loviturilor conduse de SUA, care a dus la o creștere a țițeiului Brent cu 4%, până la 80,50 dolari pe baril, a subliniat temerile de pe piețele financiare că strategiile administrației Biden ar putea anunța mai multe probleme în viitor.

Scăderea costurilor energiei a fost un factor cheie în spatele scăderii inflației, astfel încât orice întrerupere a acestei scăderi ar reprezenta un eșec pentru eforturile băncilor centrale de a opri creșterea prețurilor. Tomasz Wieladek, economist-șef la T Rowe Price, estimează că o creștere de 10% a prețului petrolului poate crește inflația din zona euro cu 0,4%.

author avatar
Radu Jacotă Redactor