La un singur contract cu o companie privată de transport călători pe calea ferată, Curtea de Conturi a depistat un prejudiciu adus statului român de peste 2,6 milioane de lei, bani pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), din subordinea Ministerului Transporturilor, nu s-a sinchisit să-i recupereze. În acest context, Curtea de Conturi a cerut ministerului și ARF verificarea tuturor contractelor pentru a se putea recupera banii necuveniți înainte de termenul de prescripție.
Favorizarea privaților din transportul pe calea ferată nu se face doar prin alocarea rutelor profitabile și repartizarea mai multor trenuri noi decât la CFR Călători. Curtea de Conturi a descoperit că ARF, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a omis să recupereze o sumă uriașă de la o companie privată, care a primit subvenții necuvenite.
Astfel, din analiza modului de acordare și utilizare a subvențiilor pentru susținerea transportului feroviar public de călători în anul 2023, echipa de audit a constatat nerestituirea/neregularizarea cu bugetul statului a compensației pentru efectuarea serviciilor publice de transport feroviar de călători, ca urmare a nerealizării indicatorilor cantitativi prevăzuți în contractul de servicii publice încheiat cu Transferoviar Călători. Pe eșantionul verificat, valoarea compensației pentru serviciul de transport feroviar public de călători neregularizată/nerestituită la bugetul statului prin bugetul Ministerului Transporturilor a fost de 2.615.239,70 lei, din care 1.614.052,17 lei aferentă anului 2022 și 1.001.187,53 lei aferentă anului 2023. Conform prevederilor contractuale, compensația necuvenită ca urmare a nerealizării indicatorului cantitativ tren-km trebuia regularizată cu bugetul de stat până la data de 31 ianuarie a anului următor acordării.
În urma controalelor, Curtea de Conturi a cerut Ministerului Transporturilor și ARF extinderea verificărilor privind modul de realizare a indicatorilor cantitativi incluși în contractele de servicii de transport feroviar public de călători încheiate cu operatorii de transport feroviar în perioada legală de prescripție și întreprinderea demersurilor legale pentru înregistrarea în evidența contabilă și recuperarea compensațiilor necuvenite ca urmare a nerealizării indicatorilor cantitativi, în condițiile legii.
Statul, țepuit de stat
Pe de altă parte, în ce privește compania, Ministerul Transporturilor (MT) nu a mai fost atât de generos, trăgându-i o țeapă de peste 188 milioane de lei, prin refuzul de a-i acorda compensația cuvenită. În acest sens, Curtea de Conturi a constatat neîndeplinirea obligației autorității contractante (MT) de a stabili costurile şi veniturile eligibile pentru serviciul de transport public cu metroul.
Valoarea abaterii a fost în sumă estimată de 188.691.381 lei, reprezentând diferență compensație de plată către Metrorex pentru anul 2021, conform raportului auditorului independent, pentru care autoritatea contractantă nu a dispus măsuri în concordanță cu prevederile contractului de servicii publice. În cadrul ședinței de conciliere a fost pusă la dispoziția echipei de audit Nota nr. 38670/11.10.2024 prin care s-a aprobat de către ordonatorul de credite înregistrarea în contabilitate a diferenței de compensație cuvenită Metrorex pentru anul 2021, precum și Nota contabilă din data de 25.10.2024, pe baza acestora echipa de audit constatând remedierea abaterii.
ARF, plin de bile negre
La Autoritatea pentru Reformă Feroviară, Curtea de Conturi a depistat mai multe abateri privind contractele de servicii publice. Astfel, în ce privește contractele aprobate prin HG nr. 1311/2021 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 în transportul feroviar public de călători, s-a constatat că nu s-au făcut demersuri efective referitoare la demararea procedurilor de atribuire competitivă a contractelor de servicii publice, nu a fost elaborată în termenele legale metodologia de monitorizare a veniturilor reale raportate la veniturile estimate ale operatorilor de transport feroviar de călători, în așa fel încât să fie eliminat riscul acordării în mod necuvenit a unor compensații de la bugetul de stat. Pentru remedierea acestor nereguli, Curtea de Conturi a solicitat Ministerului Transporturilor și ARF să finalizeze demersurile privind atribuirea competitivă a contractelor de servicii publice pentru transportul feroviar public de călători, în condițiile legii, cu termen de implementare 30.06.2025.
Parchetul are alte trebi.Vin alegerile.
Jaf dupa Jaf…asa e in toata Romania !!! Nu a iesit cine trebuie la alegerile parlamentare si nici nu guverneaza cine trebuie…psd de ce nu ai lasat USR sa fie la guvernare ..?? Ti-a fost frica ca te manancăăă …Ha haha !!!!!