Reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) avertizează că instituțiile ASF și Consiliul Concurenței au fost ”capturate” de multinaționalele din asigurări, care au ajuns să facă profituri de sute de milioane de euro din majorările succesive ale RCA. Aceștia cer Guvernului demiterea conducerilor celor două organisme, care fac doar jocurile unor firme private.
COTAR a trimis un nou memoriu către Guvern și Parlament în care a avertizat asupra faptului că în țara în care firmele de asigurări obțin profituri istorice, instituțiile care ar trebui să se ocupe de supraveghere, în folosul statului, au ajuns să fie realmente capturate și folosite în interes privat, de către operatorii economici.
”În cazul companiilor multinaționale din domeniul asigurărilor se poate demonstra oricând că, în loc să fie supravegheate de instituțiile statului, sunt sprijinite să facă orice își doresc. În toamna anului 2021, piața de asigurări din România a fost lovită de două cutremure: firmei City Insurance i s-a retras licența de funcționare, de către ASF, iar în paralel, în aceleași zile de septembrie, s-a produs o dublare, peste noapte, a prețului RCA. Legislația RCA valabilă la acea vreme prevedea obligativitatea ca firmele de asigurări să notifice ASF, cu minim 60 de zile înainte de modificarea prețului la RCA, în astfel de situații. Pentru că firmele de asigurări care vând RCA au avut acces la informații privilegiate din cadrul ASF (că în luna septembrie 2021 urmează să fie ridicată licența de funcționare a firmei City Insurance), au transmis cu toții în luna iulie 2021 notificări către ASF, cu privire la creșterea prețurilor RCA”, se arată în memoriul COTAR.
Manipularea prețurilor
Companiile de asigurări și conducerea ASF de atunci au susținut că, din cauza intrării în faliment a firmei City Insurance, prețurile RCA trebuie să crească, însă tema era una falsă și manipulatoare, susține COTAR. Și asta deoarece efectele intrării în insolvență și, ulterior, după aproape 6 luni, în faliment, a firmei City Insurance nu puteau să impacteze piața de asigurări decât după câteva luni de la intrarea în faliment a companiei de asigurari și nicidecum în primele zile de la ridicarea licenței de funcționare a firmei City Insurance.
”În al doilea rând, notificările de majorare a prețului RCA s-au transmis la ASF cu 2 luni înainte ca City Insurance să piardă licența RCA (iulie 2021), existând indicii serioase ale unei acțiuni coordonate și planificate de companiile care vindeau RCA. Desi speța poate fi cercetată inclusiv de procurori, Consiliul Concurenței a refuzat orice fel de investigație. Apoi, majorarea contribuției către Fondul de Garantare a Asiguraților din partea firmelor de asigurări a fost de sub 2%. Asta înseamnă că impactul financiar pe care firmele de asigurări urma să îl resimtă era de 2%, iar această majorare de contribuție care putea să se resimtă în prețul RCA a venit cu multe luni mai târziu față de momentul notoficării ASF cu privire la majorarea prețului RCA (iulie 2021). Așadar, se poate constata că acel cartel RCA exista deja, în acea perioadă, fără să existe o minimă investigație din partea Consiliului Concurenței, iar prețurile RCA au continuat să crească, la fiecare 6 luni, până în luna martie 2023”, a semnalat COTAR.
Profituri incredibile
Potrivit Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, Allianz Țiriac a raportat profituri de 100 milioane de euro in perioada plafonării prețului RCA. Totodată, valoarea totală a primelor brute subscrise de Groupama Romania în 2023 a depășit 4 miliarde lei, existând o creștere cu 37% față de anul anterior, aceasta fiind și cea mai mare creștere la nivelul pieței, compania având un profit operațional de 217 milioane lei. La nivel de Grup, Groupama a înregistrat pentru perioada raportată o valoare totală a primelor brute subscrise de 17 miliarde euro și un profit net de 510 milioane euro.
”În prezent, Consiliului Concurenței și Autoritatea de Supraveghere Financiară par a acționa doar în interesul multinaționalelor din asigurări care folosesc aceste instituții în detrimentul celor care semnalează elemente privind hoția din piața RCA și care, prin refuzul de a desfășura controale în piața de asigurări, îi condamnă pe toți conducătorii auto din România să achite un cost al RCA mai mare cu 300%, iar pe locuitorii regiunii București – Ilfov să achite un cost majorat cu 50%, de la sfârșitul acestui an”, a mai precizat COTAR.
Nu cred asa ceva. Eu de exemplu pentru anul trecut am platit 764 lei B8 12 luni cu decontare directa, iar anul asta acelasi B8 12 luni fara decontare directa am platit 897 de lei pe aceeasi masina. De unde sa faca astia profituri ???
Eu am platit 1600 lei cu B5( că am mutat mașina de pe firmă pe PF și am pierdut B8).
1600cmc, benzină.
Jefuitori.
transportatorii revoltati , dar prosti gramada , reclama la guvern adica la tatal hotilor ,guvernul i-a numit pe cei reclamati de transportatorii revoltati dar prosti .
RCA ca si asigurarile obligatorii pentru case ar trebui administrate de o Sociteate de Stat, nu de firme particulare. Acestea s-ar ocupa numai de asigurari facultative. Asa ar fi normal.
Nimic la stat nu funcționează. ASF și Consiliul concurenței sunt cele mai bune exemple în cazul de față.
La brutarie cu asf,și-așa iau bani degeaba.
City a fost executatä la ordin erau singuri care stricau piața cu prețurile lor mici . Dupä execuție a început JAFUL ,se externalizeazä profituri de sute de nilioane ,cine sä-i opreascä Ciordacu si clica nu pot sau nu vor ,asta nu se știe dar avînd în vedere cine conduce ASF – ul NU VOR . Nu le pasä de amärâți . JAF cu ajutorul statului român .
Un caz mult mai grav l-am sesizat BNR privind asigurările de credite bancare. Am descoperit ca asigurările nu existau, iar banca națională prin dnul Cinteza m-au îndrumat spre OPC , cu toate că aveau obligații legale. Banca Alpha, căci despre ea este vorba, reținea aproximativ 8% din valoarea produsului pentru a face asigurare în numele clientului , dar polița nu exista. Cine să-i oblige să respecte legea ? Pe lângă faptul că sumele nu erau impozitate, statul nu avea cunoștință de sumele împrumutate neexistând o evidență corectă.
În consiliul de administrație, retribuiti cu sume foarte mari, au fost in timp Ghețea, Bogdan Olteanu, etc care doar au muls statul și clienții.
Comisia de supraveghere a asigurărilor, banca națională a României care aprobau condițiile de acordare a creditelor pentru fiecare produs în parte aveau și obligația de control în mod firesc.
Cine știe câți ani au repetat această manevră? Din punctul meu de vedere această speță nu poate fi perimata și nu ar fi târziu sa fie investigata. Firma de asigurări Garanta, care este membră a grupului Alpha era obligată să trimită la Monitorul Oficial situațiile financiare anuale și în mod cert de acolo trebuie început.
Nu mi-e rușine nici cu unii nici cu alții..am lucrat peste 10 ani în asigurări…COTAR e doar instrumentul media al lui Pandele și Manolache de la Iași – 2 politicieni corupți și libidinoși care au service-urile Autocar și Delcar unde ora de manoperă pentru asiguratori este 800Ron, iar rent a car e 1500 pe zi( iar uneori mașina se închiriază doar pe hârtie). Despre asiguratori cu toții știm ce strai poartă…niște sugative ordinare care își măresc profiturile în cârdășie cu ASF.