Reprezentanții transportatorilor au reacționat virulent la deciziile Autorității de Supraveghere Financiară, care favorizează flagrant multinaționalele din asigurări. Aceștia au atras atenția că scuzele găsite de ASF asigurătorilor, care au majorat polițele ”plafonate” RCA, nu au nicio logică, acuzând conducerea instituției că s-a erijat în avocatul acestor companii. În același timp, transportatorii au condamnat vehement intenția de a majora, absolut nejustificat, polițele șoferilor din Capitală și din Ilfov.
Atâta timp cât angajații ASF, în special conducerea instituției, vor fi plătiți cu salarii astronomice din procentul încasărilor totale ale asigurărilor RCA, niciodată această instituție nu va supraveghea piața cu adevărat, a atras atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
”Noi am cerut ca ASF să treacă în subordinea Ministerului Finanțelor și conducerea să fie plătită la nivelul salariului de ministru, dacă este cazul. Să le dea 10.000 de lei, 15.000 de lei, dar nu 12.000-14.000 de euro, cât iau acum din banii noștri. Cum îți permiți tu, care zici că supraveghezi și controlezi piața, să spui că bucureștenii și ilfovenii trebuie să plătească polița RCA cu peste 50% mai mult. De ce? Că avem mai multe accidente? Păi în primul rând Bucureștiul este tranzitat de câteva sute de mii de mașini zilnic, care mai și provoacă accidente. Și atunci ce vină au bucureștenii? Farul meu de la mașină costă mai puțin dacă cel care m-a lovit, din afara Capitalei, plătește o poliță mai mică decât mine? Este clar că acest lucru îl fac doar pentru profitul asigurătorilor”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Acesta a cerut, în numele organizației, demiterea vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, care s-a erijat în avocatul asigurătorilor și le plânge de milă. ”Culmea este că abia acum a observat ASF, după ce noi țipăm de un an de zile, că plafonarea prețurilor a fost o bătaie de joc și că, de fapt, prețurile au crescut. Dar tot le-a găsit scuze companiilor de asigurări. Acest vicepreședinte se gândește doar la buzunarul său, nu la plătitorii de RCA și la păgubiți”, ne-a mai precizat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
Plafonare cu creștere de 17%
Singura plafonare reală e la comisionul brokerilor, dar diferența de sumă intră direct în buzunarele firmelor de asigurări, valoarea nefiind scăzută pentru asigurat, susțin transportatorii. Toate datele arată că firmele de asigurări au făcut profit în perioada plafonării mai mult fictive a tarifelor RCA, chiar cu ajutorul ASF și al Guvernului României.
Datele analizate de ASF pe 23 iulie arată că, după un an de la decizia plafonării, prima medie RCA a crescut cu 11% pentru persoanele juridice, ajungând la 2.158 de lei, respectiv cu 17% pentru persoanele fizice, ajungând la 1.079 de lei. ASF susține că Hotărârile Guvernului nu au fost respectate, însă eroarea aparține Guvernului și ASF, lucru care e foarte ușor de demonstrat: „În textul HG se specifică faptul că se plafonează la valoarea tarifelor de primă practicate la 28 februarie 2023, astfel, fiecare societate de asigurări poate interpreta cum vrea plafonarea, luând ca referință tarifele pe care le pot declara ca valabile la data de 28 februarie 2023, deși nimeni nu le-a raportat la ASF și nici ASF nu le-a cerut”, a afirmat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
Fracturi de logică la ASF
Declarația vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, potrivit căreia ”înainte de plafonare rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”, arată că șefii instituției nu prea înțeleg nimic din acest sector.
„Dacă rata combinată a daunei este subunitară, adică sub 100% , înseamnă că asigurătorii aveau profit din activitatea RCA, nu că erau pe pierdere. Rata daunei subunitară (raportul dintre daunele plătite plus cheltuieli/ prime de asigurare) arată că asigurătorii fac profit! Rata combinată se calculează ca raport între daune plătite, plus cheltuielile pe care le-a avut societatea, pe primele aferente – adică dacă eu am daune mai puține decât primele aferente, cu raport subunitar, înseamnă că am făcut profit. Doar la rată combinată peste 100% e pierdere. Atunci când rata combinată a daunei este sub 100%, firma e pe plus, dar Sorin Mititelu spune pe dos, pentru că nici măcar nu înțelege sectorul pe care îl conduce”, a mai spus Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.