Daca ti-ai adresat chiar astazi intrebarea „Ce inseamna SEO?”, acest lucru arata ca iti doresti sa afli cum sta in prezent situatia intr-unul dintre cele mai dinamice si efervescente domenii de activitate. Tocmai din acest motiv, pentru a putea raspunde corect, trebuie intai sa intelegem ce NU (mai) inseamna Search Engine Optimization. Ai fi surprins cata lume pune semnul egal intre acest acronim si tehnici precum keyword stuffing sau schimbul de link-uri. Mai mult decat atat, foarte multi asa-zisi „experti SEO”, autointitulati bineinteles, predau sau fac ei insisi aceste greseli care atrag penalitati mari de la Google.
In schimb, in prezent, acest domeniu este unul mult mai vast si ajunge, de multe ori, sa se intrepatrunda sau chiar sa se confunde cu marketing-ul online. Prin urmare, ca sa poti intelege ce inseamna SEO, trebuie sa iti imaginezi o multime de activitati distincte, unele eminamente tehnice, altele pur creative, insa care sunt foarte coerente unele cu celelalte. Aceasta unitate se obtine in urma unei strategii pe care o agentie de marketing online o creioneaza inca dinainte sa inceapa lucrul efectiv, dupa ce cunoaste foarte bine specificul business-ului clientului.
Practic, daca te intreaba cineva ce inseamna SEO, raspunsul tau ar trebui sa inceapa asa: „Este o activitate continua”. Din momentul in care ai inceput lucrul pentru un site, nu poti spune ca vei implementa cateva modificari si vei scrie cateva texte, iar site-ul se va mentine vesnic in primele pozitii din Google. Intrucat concurenta e mare, iar cel mai mare motor de cautare indexeaza zilnic sute de mii, poate chiar milioane de noi pagini, eforturile tale vor trebui sa fie constante.
De altfel, daca doresti sa demasti un asa-zis „profesionist”, intreaba-l cand a facut ultima campanie SEO. Daca se va apuca sa iti povesteasca entuziasmat despre rezultatele acesteia, trebuie sa stii ca ai in fata un impostor. In acest domeniu, nu exista „campanii”, intrucat acest termen implica un interval limitat de timp, iar in Search Engine Optimization nu este cazul de asa ceva. In schimb, exprimarea corecta ar fi „strategie SEO”, pentru ca acest cuvant se refera la stabilirea obiectivelor si planificarea actiunilor, pe o durata nespecificata.
Concret, insa, ce inseamna SEO? In 2019, optimizarea pentru motoarele de cautare se desfasoara sau ar trebui sa se desfasoare pe patru paliere: on page, off page, indicatori de User Experience si valoarea brandului in SEO. Optimizarea on page se refera la elaborarea unei strategii de cuvinte cheie targetate, realizarea unui audit pentru site si optimizarea propriu-zisa a link-urilor, meta tag-urilor etc. Optimizarea off page sau, mai bine spus, „comunicarea off page”, inseamna in principal crearea de articole cu link catre site-ul clientului si publicarea lor pe alte site-uri puternice si relevante pentru domeniul business-ului respectiv.
Cat despre indicatorii de User Experience si valoarea brandului in SEO, acestia sunt doi dintre metricii pe care Google ii ia in considerare din ce in ce mai mult in momentul in care stabileste ierarhia in paginile cu rezultate. Tocmai din acest motiv, ei sunt foarte relevanti pentru ce inseamna SEO in anul 2019.