AcasăTEHNOLOGIEVa accepta Big Tech să joace după regulile Europei?

Va accepta Big Tech să joace după regulile Europei?

Noile norme UE privind concurența afectează prea puțin poziția dominantă a marilor companii americane

Germanul Christian Kroll, fondatorul motorului de căutare Ecosia, spune că s-a simțit stresat în ultimele luni de modul în care Google, marele rival al companiei sale, va respecta noile norme UE privind concurența și politica antitrust.

Pentru a se conforma Legii privind piețele digitale, Google trebuie să le prezinte utilizatorilor săi un așa-numit ecran de alegere pentru ca aceștia să se decidă asupra serviciilor implicite, cum ar fi browserele de internet sau motoarele de căutare, relatează Financial Times.

Kroll se teme însă că aceste reguli riscă să lase compania sa într-o situație mai proastă decât înainte de intrarea în vigoare a normelor, deoarece Google poate în continuare să ofere propriile servicii alături de alternative mai puțin cunoscute.

De ani de zile, Bruxelles-ul se întreabă cum să împiedice cele mai mari platforme online să se folosească de poziția lor dominantă pe piață pentru a zdrobi rivalii și a construi monopoluri.

În ciuda unui deceniu de acțiuni antitrust care au mers mai departe decât alte autorități de reglementare din întreaga lume, inclusiv prin aplicarea a trei amenzi împotriva Google, în valoare totală de 8,2 miliarde de euro, Comisia Europeană a făcut prea puțin pentru a deschide piețele principale ale Big Tech.

Răspunsul Comisiei a fost DMA: un set de reguli radicale prezentat în martie 2022 care, pe hârtie, contestă practicile comerciale de bază ale unei jumătăți de duzină de companii de tehnologie despre care criticii spun că au prea multă putere pe piața digitală.

Regulile dictează modul în care cele mai mari companii sistemice – definite drept „gatekeepers” – trebuie să concureze pe piața UE. Acestea sunt urmărite îndeaproape în întreaga lume, fiind un test pentru a vedea dacă giganții care au dominat economiile de la începutul secolului XXI pot fi reglementați cu succes.

Săptămâna aceasta aduce un moment crucial. Cei șase gatekeepers – Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta și Microsoft – au primit termen până la 7 martie pentru a demonstra că respectă regulile.

Dar, chiar dacă o vor face, există puține dovezi care să sugereze că legea are efectul dorit. Grupurile din industrie care reprezintă aplicații de călătorie, precum Airbnb și Booking.com, și aplicații de divertisment, precum Spotify și Deezer, se plâng că firmele de tehnologie se concentrează mai degrabă pe litera legii decât pe spiritul acesteia.

Judecând după recordurile bursiere record de care se bucură unele dintre aceste companii, Wall Street nu crede că regulile vor avea un efect practic nici asupra profiturilor și nici asupra nivelului de concurență – în special în condițiile în care industria tehnologică se grăbește să intre în era inteligenței artificiale, ceea ce resetează dinamica concurențială.

Companiile Big Tech fost pricepute în trecut să își reproiecteze serviciile pentru a ocoli reglementările, ceea ce face foarte dificil pentru agențiile guvernamentale cu resurse insuficiente să țină pasul.

Un gatekeeper este definit de lege ca fiind o platformă cu o cifră de afaceri anuală de peste 7,5 miliarde de euro, o capitalizare de piață de peste 75 de miliarde de euro și 45 de milioane de utilizatori activi lunar în UE.

Comisia a identificat 22 de „servicii de platformă de bază” oferite de cele șase, de la motorul de căutare al Google și serviciile Facebook și Instagram ale Meta până la App Store al Apple.

Legea le interzice companiilor de tehnologie să acorde un tratament favorabil serviciilor lor interne în detrimentul terților – o practică cunoscută sub numele de „auto-preferențiere” – și le obligă să își deschidă platformele către mai multe servicii alternative, oferind utilizatorilor mai multe opțiuni.

Pe hârtie, legea ar putea avea un impact direct asupra profitabilității unor servicii tehnologice importante, a declarat Megan Gray, fost avocat al Comisiei Federale pentru Comerț din SUA și consilier general la compania de căutare DuckDuckGo.

Cu toate acestea, majoritatea experților în reglementare afirmă că modificările prezentate până acum vor avea un impact redus asupra concurenței.

De asemenea, efectele cele mai drastice ale noilor reglementări vor fi probabil atenuate de modul în care companiile de tehnologie au declarat că își vor adapta serviciile pentru a se conforma cu DMA.

Pe măsură ce termenul limită pentru conformare s-a apropiat, a devenit clar că Big Tech  nu va schimba radical modul în care își desfășoară activitatea pentru a se adapta la lege – cel puțin, fără să lupte.

author avatar
Radu Jacotă Redactor