AcasăTEHNOLOGIEUE, șeriful „Vestului Sălbatic” al internetului

UE, șeriful „Vestului Sălbatic” al internetului

Noi obligații și interdicții impuse giganților digitali pentru a-și limita abuzul de putere: Parlamentul European finalizează regulamentul major al UE pentru a pune ordine în „Vestul Sălbatic” al internetului.

Noua legislație a fost deja convenită de eurodeputați în primăvară și va trebui să fie aprobată definitiv de statele membre săptămâna viitoare. Este un pionier mondial și ar putea inspira și alte țări, inclusiv SUA.

Acesta constă în două texte prezentate de Comisie în decembrie 2020 și negociate timp de puțin peste un an.

Pe de o parte, un regulament privind piețele digitale (DMA) care ar trebui să limiteze practicile anticoncurențiale ale companiilor tehnologice – Google, Apple, Meta (Facebook), Amazom și Microsoft.

Pe de altă parte, un regulament privind serviciile digitale (DSA), care are ca scop reglementarea conținutului online, obligând marile platforme să se conformeze legilor și să coopereze cu autoritățile de reglementare.

„Digitalul a evoluat ca un western, nu existau reguli reale ale jocului, dar acum există un nou șerif în oraș”, a declarat raportorul DSA, europarlamentarul danez Christel Schaldemose (S&D, social-democrați).

DMA marchează o schimbare de filozofie în lupta împotriva abuzurilor comise de marile platforme.

După ani de zile de urmărire zadarnică a încălcărilor Big Tech în cadrul unor proceduri judiciare interminabile, Bruxelles vrea să acționeze în amonte, impunându-le douăzeci de reguli care trebuie respectate sub sancțiunea amenzilor. Scopul este de a acționa rapid și eficient, înainte ca un comportament abuziv să distrugă concurența.

Companiei Google i se va interzice în special să manifeste orice favoritism față de propriile servicii în rezultatele motorului său de căutare, așa cum a fost acuzată că a făcut cu site-ul  de vânzări online Google Shopping.

De asemenea, noua lege va împiedica Amazon să folosească datele generate pe site-urile sale de clienții corporativi pentru a concura mai bine cu aceștia.

Textul se referă și  la platformele de vânzare invadate de produse contrafăcute sau defecte, care pot fi periculoase, cum ar fi jucăriile care nu respectă standardele de siguranță.

Noul regulament stipulează obligația de a elimina „cu promptitudine” orice conținut ilegal (în conformitate cu legislația națională și europeană) imediat ce o platformă ia cunoștință de acesta.

DSA va obliga site-urile de vânzări online să verifice identitatea furnizorilor lor înainte de a-și oferi produsele.

Necesită „platformelor foarte mari”, cele cu „peste 45 de milioane de utilizatori activi” în UE, să evalueze singure riscurile asociate cu utilizarea serviciilor lor și să pună în aplicare mijloacele adecvate pentru a elimina conținutul problematic. Li se va impune o transparență sporită asupra datelor și algoritmilor de recomandare.

Acestea vor fi auditate o dată pe an de organisme independente și plasate sub supravegherea Comisiei Europene.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
286 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger