Cauta

Uber-ul cerului. Taxiuri aeriene, gata de decolare

Mici avioane electrice, pilotate de inteligență artificială, care traversează orașele pentru a-și duce pasagerii de la un „vertiport” la altul: acesta este decorul științifico-fantastic pe care Silicon Valley îl promite în doar zece ani.

„Vom asista la apariția unor rețele de taxiuri aeriene electrice regionale sau pe distanțe lungi. Peisajul se va schimba foarte mult”, spune Marc Piette, fondatorul belgian al Xwing, un start-up specializat în tehnologii autonome pentru aviație.

Mai multe companii californiene pregătesc în mod activ acest viitor al mobilității, un remediu împotriva ambuteiajelor și a poluării, notează AFP.

Într-un hangar din Concord, în San Francisco Bay Area, Xwing se concentrează pe cel mai enigmatic factor din ecuație: să facă orice avion cu decolare și aterizare verticală (VTOL), alimentat cu combustibili fosili sau electric, să ruleze, să decoleze, să zboare și să aterizeze singur.Și, în același timp, să „vorbească” cu pasagerii.

Echipat cu camere de luat vederi, servere, radare și alți senzori,  modelul Cessna Caravan este deja autonom pe vreme bună, iar Xwing lucrează pentru a-l face capabil să se descurce singur pe vreme rea.

Firmele speră să lanseze primele servicii de taxi aerian până la sfârșitul anului 2024, cu piloți. Wisk Aero, un startup de la Boeing și Larry Page -co-fondator al Google- lucrează la un eVTOL autonom.

„Construim Uber-ul cerului”, a declarat Louise Bristow, vicepreședintele companiei Archer care a primit o precomandă de la United Airlines pentru 200 de vehicule și vizează Los Angeles și Miami pentru a începe.

Ea estimează la zece ani timpul necesar „pentru ca să existe suficiente dispozitive în serviciu și pentru ca oamenii să se obișnuiască să se miște altfel în orașe”.

Potrivit lui Scott Drennan, consultant de mobilitate aeriană, aceste viziuni prind contur prin convergența a trei tehnologii: energie electrică, capacități de calcul și sisteme de autonomie.

Deși tehnologia este bine pusă la punct, companiile se confruntă cu două provocări majore: certificarea și infrastructura.

De asemenea, va fi necesar să se construiască „vertiports” (aeroporturi verticale) și „o interfață digitală pentru a gestiona traficul aerian și comunicarea vehiculelor între ele”.

Ultimele stiri

  • Moldovenii nu mai pupă cetățenie. Cunoașterea limbii române devine obligatorie
  • Guvernul, în extaz. Crește salariul minim, cresc taxele la buget și amenzile
  • Ucraina și Slovacia și-au ales jucătorii pentru Euro
  • Cu ce amendă s-a ales un șofer prins gonind cu 240 km/oră pe A3. „A intenționat să devină pilot de curse”
  • Îndoctrinați de mici. Guvernul pregătește, în școli, o armată de activiști de mediu
  • Timpul schimbărilor: de ce alegerile sunt importante pentru europeni și pentru restul lumii
  • Impozitarea marilor averi, frecție la piciorul de lemn
  • FACIAS câștigă procesul împotriva Guvernului, care refuză să elaboreze normele de aplicare pentru Legea Tinerilor
  • Caz înfiorător în județul Bacău! Cioban obligat să stea cu picioarele în găleţi cu ciment, dintr-un motiv incredibil/Ce a urmat – FOTO
  • Big Tech și-a găsit, în sfârșit, nașul?
  • Exit mobile version